Byggahus.se

Hjälp mig med sista steget innan inköp av skruvdragare?

1. L
    Medlem · Linköping · 384 inlägg

lassebrun

Medlem
    Någon borde lägga upp en poll hur fördelningen mellan sina system är.
    min fördelning.
    12V: 95% (borr + knack)
    18V: 5% (borr + knack)

• Laddar…
  2. K
    Medlem · 39 inlägg

Knoxx

Medlem
    Har full uppsättning med både 12v och 18v milwaukee maskiner.
    12v räcker till det mesta och är så mycket smidigare.
    Kolla på 12v fuel.
    Det paketet du länkade är ju inte fuel tror jag.

3. Bowman
    Husägare · Västra götaland · 963 inlägg

Bowman

Husägare
    Menar du hur mycket man använder systemen eller vilka man har?
    För i så fall om det gäller faktiska användningen, önskar jag en dubbelblind slumpmässigt kontrollerad studie, för vad folk bedömer brukar inte vara så nära verkligheten :)

4. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 943 inlägg

nimhed

Medlem
    Det bästa är en 12V och en 18V. Tyvärr missar man ju då att kunna ha samma batteri till båda. Men fördelarna överväger ändå att ha en av varje. Till 12V tycker jag dessutom att man ska ha flera små batterier för att minska vikten.

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 323 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Även här finns det fördelar och nackdelar med olika märken.... Tex. deWalt har samma laddare till 12 och 18 volt, medan Makita kräver olika...

• Laddar…
  6. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 10 889 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Det är ju bara inte av ondo att ha flera batterisystem, volt.
    Många av oss här väljer att se det som en möjlighet...;):crysmile:

Nedanstående har jag samlat ihop i förrådet.

Bosch 12, 18 och 36V
    Hikoki 18V
    Senco 18V

7. M
    Medlem · 13 inlägg

marieed2

Medlem
    Min gubbe är snickare och får ofta frågan av hemmafixare vad man ska välja - det råd han ger är att köpa ett märke där man kan använda batteriet till flera sorters maskiner. Det för att största problemet är att man använder batteriet för lite när man bara fixar lite då och då, vill man ha det hållbart behöver det köras slut regelbundet - därför är det bra att man har många användningsområden så det får jobba lite :)

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Skåne · 24 inlägg

Cygni

Medlem
    Den är grym! Jag är otroligt nöjd med min. Och det finns många andra bra maskiner i den serien.

• Laddar…
  9. W
    Medlem · 11 inlägg

widheg

Medlem
    Några punkter att tänka på:
    Finns bältesclips? Om inte så lär du sakna det ...
    Finns belysning -- och som verkligen lyser upp skruvhålet (inte bara bredvid)?
    Jag är mycket nöjd med min AGE jag köpte för fem år sedan, men den saknar bältesclips och belysningen är felriktad.
    Lycka till!

• Laddar…
  10. P
    Medlem · 25 inlägg

perror

Medlem
    Val av batterissytem är ju helt avgörande om man bor i villa. Jag valde Makita bara för att jag kan köra gräsklippare, trimmer (med slyklinga), lövblås osv på samma 18v batterier som verktygen. Men för 12v blev det blå Bosch pga bättre urval, t.ex. laser och liten tigersåg.

• Laddar…
  11. Bowman
    Husägare · Västra götaland · 963 inlägg

Bowman

Husägare
    Japp dessa saker har jag faktiskt med i tankarna, väldigt bra att tänka på såklart.
    Tack!

12. S
    Medlem · 424 inlägg

Skumpe

Medlem
    Jag har en 18v blå bosch som skruvdragare och den är kanon. Köpte dock deras slagborr med sladd när vi flyttade in i lägenhet. Det sitter något benhårt cementliknande i dom och de är dubbelt eller tre gånger så tjocka som en modern vägg. Tror det hade blivit för jobbigt med batteridriven.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · 1 193 inlägg

kortis

Medlem
    Tänk på att om man ska borra så ska den ha så hög hastighet det går iaf 1900v/min ju fortare ju bättre (småborr) kände på en Fein en sådan vill jag ha fast för dyr

• Laddar…
  14. K
    Medlem · 1 193 inlägg

kortis

Medlem
    Jag har en Hitachi och en blå Bosch Hitachin är mycket starkare 75Nm medan Boschen 50 Nm men kör nästan bara med Boschen för den är mjukare att starta o efterdra med men framför all så den mycket tystare Hitachin (Hikok) lever ett jävla liv, skruva i skåp o nära ett öra utan kåpor är ett helvete

15. Kretikos
    Tillbyggare · stockholm · 822 inlägg

Kretikos

Tillbyggare
    Det där m18 kittet är en perfekt start! Vill du komplettera med en cirkelsåg, tigersåg, sticksåg, etc så har du batterierna redan. Sedan kan man ha en liten 12-voltare också om man tycker det saknas men jag plockar fram mina väldigt sällan faktiskt. Har en slagdragare 12v som jag skruvar gips med men det är typ det den får jobba med. 90% görs med 18v m18 slagdragaren.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.