Byggahus.se

Hjälp mig med sista steget innan inköp av skruvdragare?

1. J
    Medlem · 121 inlägg

Joonazz

Medlem
    Jag byggde ett halvt hus med ryobi slagskruvdragare o borrmaskiner. Mot slutet köpte jag blå Bosch istället och man får verkligen vad man betalar för. Dom väger hälften så mkt o skruvar typ dubbelt så hårt.

Gillar även boschs låd system. Alla tillverkare har ju egna så man får hålla sig hyffsat inom samma märke iaf.

Ryobi hade inte ens bältesclips. Oj vad man hade saknat de idag!

2. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 293 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    En nackdel med Bosch lådor är att ingen annan använder dem. Tanos/Festool-systainer kör även Metabo, Hikoki, Makita, Mafell och ett gäng andra jag glömt.

3. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 293 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Jag har även börjat borra med slagdragaren ganska ofta. Eftersom den varvar 3700 rpm är det perfekt till mindre borr som heller inte triggar slagfunktionen.

4. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 298 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Körde lite med en cylinderborr häromdagen jag också men behöver investera i fler borrar med bitsfattning ;)

5. O
    Medlem · 481 inlägg
    Verkar kunna få en 18V Bosch FC med alla chuckar på duab för ca 2600 utan batteri och laddare. För 850 får man ett batteri och en laddare. Eller 1500 med två batteri.

//Ulf

6. Dannnnnnne
    Medlem · 113 inlägg

Dannnnnnne

Medlem
    Har båda milwaukee maskinerna du länkade till på Jobbet. Det är bra maskiner och Jag skulle rekommendera dem för hemma bruk också. Iaf skruvdragaren, knacken vet jag inte hur mycket jag skulle ha användning för.
    Och oavsett vilket fabrikat du bestämmer dig för kör på 18v, 12 kommer kännas klent.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · 14 inlägg

Ben39

Medlem
    Köp en Bosch igen
    Krångla inte till det
    Jag har en slagbortrmaskin el Bosch som är 40 år som funkar bra fortfarande de få gånger jag använder och inne på min tredje batteridivnaborrmaskin/skeuvdragare

• Laddar…
  8. W
    Medlem · 1 inlägg

willhelmx

Medlem
    Wow vad många svar du fått på detta inlägget - och som ett svar från mig som har varit i byggbranchen i 30år så funkar dessa maskinerna helt utmärkt till dig.... som "hemma fixare" är det nästan mer en fråga om känslan av maskinerna idag som jag läste någon annan nämna.... Milwaukee är ganska tunga viktmässigt men solitt byggda.... kör in på en bygghandel, Ahlsell, Beijer, Optimera och bara känn på maskinerna och ta beslut därefter :)

Ha en underbar dag alla

/A

• Laddar…
  9. Bowman
    Husägare · Västra götaland · 966 inlägg

Bowman

Husägare
    Det låter ju bra!
    Humm så vissa menar att knacken är guld, vissa menar att den knappt används.
    Det känns som jag måste köpa en så jag vet vad som stämmer på mig :)

• Laddar…
  10. Bowman

Bowman

Husägare
    Ja, jag skall ta en liten tur till nåt ställe och klämma och känna lite, lika bra när man nu fått så mycket bra tips.

11. orom
    Medlem · 4 inlägg

orom

Medlem
    Vad du än bestämmer dig för vad beträffar batteri maskin. Köp ett märke där du kan få flera olika maskiner, såsom cirkelsåg, sticksåg mm med samma batteri. Annars står du med 4-5 olika fabrikat och alla har olika batterier. Sedan tycker jag att man ska satsa på 18v maskiner för då blir man aldrig besviken på prestandan. Jag kör ett fabrikat där jag har samma batteri till alla maskiner. Skruvdragare, stor mutterdragare, cirkelsåg och sticksåg. Och det bästa är att man kan köpa en "naken" maskin utan batteri och laddare. Lycka till med köpet.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · 17 inlägg

Mulvaden

Medlem
    Ska du bara ha en så skulle jag satsa på 18 V. Den du kikat på eller en blå Bosch.

Jag har den lilla Boschen med chuck-tillsatsen, den är riktigt bra; stark och smidig. Och för större jobb eller när jag ska ha noggrannhet när jag skruvar så tycker jag knackmaskinen är oslagbar (!); med en sån kan man skruva tusentals skruvar utan att förstöra en enda skruv/bits.

Ska jag borra så tar jag dock såklart nån av mina "vanliga" 18-voltare.

Jag skulle ju klara mig bäst med en 18 V om jag bara hade en maskin att välja på.

• Laddar…
  13. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 5 460 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Inte för att vara sån, men finns det något känt märke som inte har maskinerna du nämner i sitt 18 volt sortiment?

Däremot om man väljer 12 volt segmentet finns det lite skillnader.. Jag köpte dewalts 12 volt skruvdragare då den var lättast och hade ett handtag som passade min hand bäst, men det finns ju knappt några maskiner alls till systemet.. Någon slagskruvdragare, en 3/8 mutterknack och en udda liten tigersåg (och några olika laser som kostar en arm och ett ben) ... Makita tex har mycket fler maskiner i sortimentet, för att inte tala om blå Bosch som det tipsats om ovan.. Men där får man batteri i handtaget och det passar inte mina händer....

• Laddar…
  14. Bowman

Bowman

Husägare
    Ja det har inte pratats så mycket om det i tråden men det är definitivt en tanke jag har. Så det är bra poänger! Och det lutar fortfarande åt både knackare och borrare i 18v även om mix chuck maskinerna verkar väldigt roliga.

15. Bowman

Bowman

Husägare
    Kanske får jag skylla mig själv iom denna tråden och det får bli till att köpa ett sånt dubbelkit med knack och borrskruvdragare. Men kommer antagligen villhöva den lilla blåa Boschen med dom fiffiga chuckarna med :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.