Byggahus.se

Hjälp mig med mitt nyårslöfte - Minst tre nya blåa Bosch i år!

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag antar att detta refererar till mitt inlägg och då vill jag påstå att du missförstått hela poängen (och aldrig har jag tidigare anklagats för att göra förnuftiga verktygsinköp eller rek). Mexi har ännu inte förstått att han behöver en Domino, så vi behöver göra lite plats i verktygsbudgeten för detta. På fräsen finns en möjlighet att flytta budgetanslag utan att göra nämnvärd avkall på funktion. Dessutom fanns ett tydligt användningsområde för Dominon.

...:)

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Under förutsättning att du inte har nån variant av dessa tidigare ser det bra ut, men fundera på en vettigare skruvdragare sen.

3. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag anklagar ingen för något utan försökte bara att skoja till det lite.
    Fräsen är mer universell, blå och över tretusen billigare. Men jag kan erkänna att dominon är den enda festoolprodukt jag känt ett litet sug efter :)

4. L
    Medlem · Nivå 11

Haft den till att borra små hål för popnitar dvs Max 4,9mm kan ibland blivit något större hål men då åker oftast Hiltin fram.

Drog även minde plåtskruv med den.

Hur jag använder den är väll uppenbart, stoppar i sladden och kör på tills man är färdig eller har rast 😜

O båda gångerna är det motorn som har brunnit i dom!

5. B
    Medlem Nivå 5
    Jag föreslår att du slår sönder gröna boschen (fel färg) och lägger till gsr 18 v-ec och gdx 18 v-ec, samt de tre andra som du föreslog.

• Laddar…
  6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Haha, jag har redan försökt slå ihjäl den men den är som en katt med sina 9 liv. Har jag tur så tar sommarens projekt kål på den en gång för alla.

Men i ärlighetens namn, om man nu ska vara lite tråkig. Har jag någon nytta av en dominofräs för att bygga balkongräcken?

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    JA! det är ju då du kan göra riktigt snygga grejor med spjälorna och få till väldigt nätta konstruktioner.

• Laddar…
  8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Hmm, jag måste i ärlighetens namn erkänna att jag har dålig koll på vad en sådan tingest kan prestera. Jag tror kvällens är räddad :D

9. Purre
    Medlem Nivå 3
    Grovdammsugare är bästa verktyget jag köpt måste jag erkänna, ångrar det aldrig och gör det så mycket enklare att få det fint efteråt då det redan är väldigt städat.

Överhandsfräsen är det roligaste verktyget jag äger och är en sak man bara måste ha!

• Laddar…
  10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Dax att lyfta tråden lite då det börjar dra ihop sig :)

Det kommer bli panelbyte och i samband med det så ska det klyvas en del virke. Blir väl bängligt med sänksågen misstänker jag, en byggsåg vore ju bra men ska det vara något vettigt så verkar de ju gå 3fas och det är ju inte så smidigt. Frågan är då om man skulle satsat på en bänksåg istället?

Var o klämde på gts10 men tyckte den såg alldeles för liten ut?! Pts10 verkade bättre i storlek, men dels är den grön o dels så har jag sett flera trådar där folk bränt motorerna :( Gtsen har också ett pris som jag har lite svårt att tom motivera för mig själv :)

Hur ska man resonera här? Klyva stora skivor räknar jag med att sänksågen fixar galant.

(O apropå dammsugare som det tipsades om så är det inte rätt läge, häromveckan frågade sexåringen mig med nästan befallande tonläge: - Pappa, varför dammsuger du???) :D

11. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Frågade eftersom människor som ofta tar kål på proffsmaskiner ofta använder dem fel. På sätt de ej är avsedda, ser ej t att de får luft, slöa borr etc.

12. P
    Medlem Nivå 5
    Det tror jag inte att han hade frågat om du stått där med en blå dammsugare, han hade förstått varför... 😀

Kan det vara ett alternativ att skaffa en klyvklinga till sänksågen? Om det inte rör sig om så många klyvningar så kanske det är det rimligaste? Men det hjälper ju inte till för att uppfylla nyårslöftet..

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 6
    Sänksågen är perfekt till stora skivor. men inte till att klyva brädor.
    Det går bra att klyva brädor med en cirkelsåg. Har en Makita 5604 som är riktigt smidig. Dock är den inte tillräcklig om du ska byta panel. Tror inte att en bordssåg är rätt maskin. När jag köpte min gts 10 xc sade de i affären att den inte var anpassad för att köra stora dimensioner under längre tid. (den har överlastskydd så den borde inte brinna). Kan du inte hyra en byggsåg eller köpa en 230 V Scheppach på Jula för 2299:- ? Den går ju att sälja när du är klar om du inte har fortsatt användning av den.

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Nu är det ju inte så mycket panel det handlar om, kanske 20 kvm med utvändig salning och foder på 7 fönster så det kanske är hanterbart med en bra arbetsbänk o cirkelsågen.

Såg att Bauhaus hade en herkules för 1200 spänn men den verkade mer än lovligt ranglig.

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Herkules? Är inte det lite offtopic i denna tråd? Jag tycker du ska respektera trådskaparens önskemål om att hitta tre lämpliga användningsområden för lite nya blåa verktyg - då kan man inte börja prata om herkules på det där viset.

Jag har förövrigt haft TVÅ Herkules innan det blev en gts10, nu är behovet av att uppgradera borta.

• Laddar…