hej jag skulle vilja ha hjälp med regler och vad ni tror ang en insats genom vägg och den kommere sticka ut på andra sidan ca 250mm. frågan är måste jag bygga in baksidan av insatskamin?här är två bilder oxå....mvh robin
Svaret hittar du i installationsbeskrivningen till insatskaminen. Där anges fastställda avstånd till omgivningen (brännbara och icke brännbara ytor). Det är också mot den installationsbeskrivningen som installationsbesiktning sen ska göras.
alla dom måtten är jag okej med, de kommer funka .men nu kommer bak delen sticka ut ca 250mm i mitt garage så jag undrar får de vara så eller måste jag bygga runt bakdelen för att ingen ska bränna sig.eller får bakdelen vara öppen o synlig?för vita väggen du ser är bara 100mm tjock och kaminens djup 350 mm.mvh Robin
Jag har funderingar på att göra samma sak, och har inte heller lyckats få nåt rakt besked. Men monteringsanvisningen visar ju endast inbyggd, så jag misstänker att det krävs, tyvärr...
Skriv till tillverkaren och fråga. Du måste ju i slutändan ha en installationsbeskrivning som visar den typ av installation som du ska göra.
Det trångt ut där i hörnet vid skorstenen med rör och gipsskivor (?). Jag skulle inte vilja ha en oisolerad kaminbaksida som strålar kraftig värme där. Men det går ju att isolera på samma sätt som t ex skorstenen.
om jag väljer denna har jag precis 200 mm till väggen på vänster sida och de står 200 till bränbart på sidorna på användaranvisningen men jag vill ju vara 110% innan