Byggahus.se
hej jag skulle vilja ha hjälp med regler och vad ni tror ang en insats genom vägg och den kommere sticka ut på andra sidan ca 250mm. frågan är måste jag bygga in baksidan av insatskamin?här är två bilder oxå....mvh robin 20170317_184041.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild nr2

• 20170317_184142.jpg
    Skapa konto
Claes Sörmland
Svaret hittar du i installationsbeskrivningen till insatskaminen. Där anges fastställda avstånd till omgivningen (brännbara och icke brännbara ytor). Det är också mot den installationsbeskrivningen som installationsbesiktning sen ska göras.

• Gilla
rieebize
  • Laddar…
alla dom måtten är jag okej med, de kommer funka .men nu kommer bak delen sticka ut ca 250mm i mitt garage så jag undrar får de vara så eller måste jag bygga runt bakdelen för att ingen ska bränna sig.eller får bakdelen vara öppen o synlig?för vita väggen du ser är bara 100mm tjock och kaminens djup 350 mm.mvh Robin

• 20170317_184142.jpg
    Skapa konto
ullet
Jag har funderingar på att göra samma sak, och har inte heller lyckats få nåt rakt besked. Men monteringsanvisningen visar ju endast inbyggd, så jag misstänker att det krävs, tyvärr...

• Gilla
rieebize
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skriv till tillverkaren och fråga. Du måste ju i slutändan ha en installationsbeskrivning som visar den typ av installation som du ska göra.

Det trångt ut där i hörnet vid skorstenen med rör och gipsskivor (?). Jag skulle inte vilja ha en oisolerad kaminbaksida som strålar kraftig värme där. Men det går ju att isolera på samma sätt som t ex skorstenen.

de är lite trångt på vänster sidan funderar om man sätta dit nån typ av eldfast skiva av nå slag som man har i bastu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.