Byggahus.se

hjälp mig med ett svar

1. M
    Medlem · 72 inlägg

mikael72

Medlem
    Jag blir inte riktigt klok på det här med golv på platta.
    Har försökt hitta ett svar på forumet men tykcer inte att det verkar finnas en entydigt.

Vi har villa från 62 med souterrängplan. Där finns det trre sovrum med uppreglat golv (massiv lönnpartkett) Vi har tänkt byta detta golv till massiv ekparkett.
    Vid besktningen uppmättes ingen fukt i golvet. Det fanns heller ingen konstig doft i detta plan.

Nu har vi plockat bort en vägg mellan två rum och det finns nu ett hål ned till plattan som är ca 10 cm brett och 10 cm djupt. Man kan då så reglaran som förefaller ligga mot plattan och däremellan ligger fiberull eller rockwool. Har haft stängt till detta rum några dagar och nu när jag kommer in där finns den där "källarlukten" som således kommit sedan utrymmet under golvet öppnats upp en liten bit. Man kan således misstänka att det ändå är lite fuktigt där eller vad man nu skall tro.

Vad skulle ni göra. 1. Lägga igen denna springa och lägga det nya golvet på det gamla.
    2. Riva ut allt, golv, reglar, isolering och i så fall lägga VAD under det nya golvet???

Vem är det egentligen man kontaktar i detta ärende. Vi har hittat en parkettläggare men vad jag förstår så lägger de endast parkett på befintligt plant underlag.

Skall jag ringa en snickare aller fixar man själv platonmatta eller vad det nu skall vara. Måste det luftas innan i så fall?

Snälla, även om det verkar som om många här på forumet är trötta på denna fråga så tycker jag att det är svårt att få ett bra svar.

Det finns en dolda fel försäkring på huset. Kan den gälla om det visar sig vara fukt och man vid besiktningen inte funnit någon trots att det klassats som riskkonstruktion.

TACKSAM FÖR ALLA SVAR

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.