Byggahus.se

Hjälp mig med elcentralen

1. F
    Medlem · Halland · 1 930 inlägg

FRS05

Medlem
    Hej

Efter att jag har ordnat klart med ny el och matning i garaget är det dags att ge sig på huset. Eller i alla fall har jag börjat prospektera det lite. Det är ett gammalt hus så eldragningen är påbyggd under många år och gjort, enligt mig, lite konstigt därav jag nu startar denna tråden.

Utgångsobjekt. Hus på 1,5 plan med källaren och ett garage. Garaget har "jag" dragit ny matningen från inkommande elskåp och satt in en ny normcentral så det är klart och helt separerat från allt annat. På bilderna ser ni hur centralen ser ut inne på första plan i huset. Kabeln som går rakt ner från centralen går ner i källaren där det sitter ett gammalt 3-fast uttag (ett sådant där rektangulärt).

Kabeln som går ut, vänster uppe, är inkommande matning. Det är en fyrledare. Komiska i det hela är att den är skarvad nere i källaren. Där går en 5G kabel från inkommande elskåp till precis under elskåpet på bild där den är skarvad nere i källaren. Så 4 meter kabel till så hade man haft 5 ledad kabel upp till centralen på första plan i huset.

Kabeln som går ut på högersidan av centralen går ner till en undercentral i källaren där all el där nere är påkopplad till. Även här har de dock snålat in och köpt en underdimensionerad central så en gammal undercentral i plåt sitter bredvid denna. Det ända syftet jag kan se den har är att ge el åt pumpen som tar upp vatten till hydroforen.

Hoppas ni är med på hur jag förklarar annars får ni fråga om jag förklarar för otydligt:). På översiktsbilden av centralen så sitter där en "kopplingsdosa" till vänster i bild där det går en sladd från den och som sedan är ansluten på jordplinten i centralen. Vad kan det vara för något? Nått annat som ser konstigt kopplat ut som era tränade ögon ser?

Min plan är i alla fall såhär! Dra en ny matningen från källaren där matningen idag är skarvad och koppla på så det blir en femledad kabel hela vägen till centralen. Ta bort kabeln ner till den gamla 3-fas handsken. Sedan sätta en ny normcentral och se till att allt blir uppmärkt korrekt. Idag har man ingen riktig aning om vilka säkringar som går vart.

Sedan tänker jag mig även att ta bort kabel som går ut till höger från centralen. Sedan dra en ny matning från inkommande elskåp med en ny 5 ledad kabel till centralen nere i källaren. I källaren skall det sedan sättas upp en ny större central så jag kan ta bort "plåt-centralen" där nere. Detta är väl det som jag tänkt att börja med för elen ser inget rolig ut i det här plåt-centralen.

Tankar och råd om allt?:)

2. F

FRS05

Medlem
    Här är en bild till hur det ser ut i källaren under centralen på bilderna ovan. Här är både skarvningen av kabeln och här sitter 3-fas uttaget.

Här är även en bild på hur det ser ut i källaren i centralen där.

3. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 617 inlägg

GK100

Medlem
    Dosan till vänster är ett överspänningsskydd för teleledning som är anslutet till PE i centralen du ser noteringen på den gula etiketten med gamla verkslogon. Om du har kopparledningen aktiv fortfarande ska du isf ansluta jorden igen om du bygger om centralen.

Och ett vettigt sätt att börja din ombyggnad skulle kunna vara att utgå från dosan där nya femledaren är skarvad i källaren. Sätt upp den riktigt på en vettig plats och gå sen ut med kabel tilll dina centraler så behöver du inte fler från mätarplatsen. Inte fel med en central i källaren nu när du har en ny fin kapsling där, sätt en JFB som huvudbrytare där så får du plats med några skilda grupper därifrån tex såna man ändå vill sektionera vid ett ombygge.

Alltså gå parallellt med matning från dosan till de två centralerna och börja saneringen i källaren.

• Laddar…
  4. L
    Husägare · Skåne · 3 775 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Om jordfelsbrytare löser bryter den PEN ?? Huuu :mad: det var 4- ledare kabel ?

Det är svårt att följa alla blå trådar.
    Kan du rita hur PEN och jord är dragna på bilden och lägga upp bilden igen.

Redigerat 30 jul 2017 17:38
  5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    En JFB får inte vara huvudbrytare , det blir fel funktion när den bryter , ävensom PEN går till PE och sedan till JFB noll , sedan måste tänkas till angående utgående paralella huvudledning till olika centraler för JFB funktion

• Laddar…
  6. GK100

GK100

Medlem
    Den bryter ingen PEN det ser ok ut så långt. Ovansidan JFB går matningen vidare till källaren där är det skarvat PEN via klämman på brytaren inte fel men lite tveksamt sett till vad som brukar vara råden på forumet. Här är ju tom färgen rätt men ändå fel dvs blå från PE till JFB kunde passat då med G/G med lite blå märkning.

Och inget problem med JFB som HB i källaren senare då TS börjar sanera, alla matningar parallellt femledare från dosan.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har inte med PEN eller annat att göra , en JFB ska inte användas som HB , sedan ligger det flera huvudledningar på utgående i JFB , svårt att se om dom båda har samma aria som inkommande , men TS ska ju omorganisera elen , så det blir nog bra

8. GK100

GK100

Medlem
    Ligger inget dubbelt på utgående däremot ingående sida dvs i praktiken ok men inte riktigt fackmässigt pga TNC vidare.

Och en JFB som HB i källaren ger TS lite plats i kapslingen där som säkert räcker i övrigt. Dessutom blir det fyrpolig brytning då som är bra när huvudledningen blir femledare.

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ser inte riktigt var den nedre på JFB går , men skit i det , han ska ju ändå göra om en del , så kommer det väl att bli riktigt :)

10. GK100

GK100

Medlem
    Den verkar gå till N skenan längst ner dvs över säkringsrad L3 som sen som vanligt på den typen är byglat vidare till skenorna ovanför. Också lite udda men inte fel, kunde lika gärna dragits till översta.

Och att TS kommer få till det bra är jag ganska säker på om han håller sig till frågor/svar på detta forum.

• Laddar…
  11. F

FRS05

Medlem
    Låter som en smartare lösning än min att gå från dosan till de två centralerna.

Kopparledningen är aktiv i den bemärkelsen att den fortfarande fungerar. Men jag använder mig inte av den till varken telefon eller internet. Det är dock kabel dragit till huset och uttagen sitter kvar. Har dock tänkt dra bort alla kopparledningar i huset när jag får fiber detta eller nästa år. Men jag kan ta bort överspänningsskyddet bara jag inte använder kopparledningen aktivt?

12. F

FRS05

Medlem
  13. F

FRS05

Medlem
    Blir en hager färdigmonterad normcentral 2x13 moduler till källaren. S1XV-R 5G6 från dosan till den nya normcentralen i källaren. Förbereder även med att dra upp samma kabel till centralen inne i själva huset men kopplar inte in den. Låter det vettigt?

14. F

FRS05

Medlem
    Enormt hungrig nu och måste ner och laga mat så orkar inte tänka. Men det borde väl bara vara till att montera bort matningen/ledningarna som går till höger och den som går rakt ner från cenntralen på entreplanet i huset? Jag rör inte ihop något med den centralen om jag tar bort de två ledningarna. Förutom att jag då inte har ström till källaren eller ett gammalt 3-fas uttag som fungerar:)

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ska du gå direkt från huvudledning till 2 centraler via dosan , inget fel bara samma aria ,
    undrar om dina nuvarande trådar i bef central kommer att räcka till , att koppla in i den nya ,
    dom är ibland lite korta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.