Byggahus.se

Hjälp mig lokalisera felet på min vinkyl

1. R
    Medlem Nivå 1
    Jag har en vinkyl som är ca 6 år gammal från Norcool,
    Plötsligt en morgon så var temperaturen i vinkylen +4 istället för +12 som brukligt.
    Efter att vädrat ur skåpet och satt igång det igen så gick det normal i ett par dagar innan det hände igen.
    Jag har lyckats lokalisera felet till att stop signalen från styrenheten ibland inte biter dvs. kompressorn går som vanligt och när temperaturen når 12grader så indikerar styrenheten (dvs dioden som visar när kylan går, släcks) att den inte längre kyler men kompressorn fortsätter att gå och stannar aldrig om man inte drar ur strömmen eller slår på avfrostningsläget.

Min förhoppning är att det finns någon expert på området här som kan guida mig till om vilken komponent det är som felar. Styrenheten visar rätt temperatur i alla lägen så temperatursensorn bör det rimligtvis inte vara som är kass kvar är då: Kompressorn, startrelät eller styrenheten?

Kompressor: Danfoss TL3G
    Startrelä: Danfoss 103N0011
    styrenhet: Beta WH31-1001

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    det måste vara styrenheten som reläet har klibbat på så enklast är att byta styrenhet

det är ju standard inbyggnadsmått så bara sensorn är av rätt typ kan du sätta in vilken styrning du vill

3. R
    Medlem Nivå 1
    Tack, det låter som du säger mest rimligt. får ta och skruva ut styrenheten och se hur den ser ut. Kanske till och med så att man kan byta ut relät.