Hjälp mig hur jag ska gera ihop denna vinkel tack! Altan

2k läst  15 svar

1. K
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Jag får snart hjärnblödning när jag försöker tänka ut hur jag ska passa ihop täckbrädan (liggande 120x28mm trall som täcker ändträt runt altan)

Jag är nybörjare så förklara gärna som om det vore för en femåring, ännu hellre med bild :)
    Det ska alltså komma varsin 120x28mm bräda som ska passas ihop i hörnet.

Verkar vara mer än 45c så jag fattar inte hur jag ska gera detta med kap/ger sågen

2. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Du behöver bara vika ned gersågen till halva vinkeln när du gerar eftersom du sågar den andra likadant. Det ser ut som 25° är en bra startpunkt, så prova på två spillbitar tills det blir rätt!
    Lycka till!
    /Cruzze

3. Mazen
    Inredare · Nivå 12
    Lägg brädorna i kant med golvet med bra överlapp och rita där dom möts inner mot ytter .. se dålig skiss. Sedan bara kapa den ena och rita igen på den andre..
    Edit: tänkte för snabbt att det var en fris som skulle till, men ser att du ska sätta en klädesbräda.
    Dock samma princip bara att ställa brädan på högkant.

Redigerat 20 apr 21:16
  4. K
    Medlem Nivå 7
    Tack för svar
    Har klippt ut några pappersbitar och försöker klippa till dem så att de ska passa.
    Får dock fasiken inte ihop det...

Känner mig jättedum..

Vinkeln verkar vara cirka 120-130 c om det på något sätt ställer till det?
    Eller ska det alltså gå att gersåga lite i båda brädorna och så ska de passa ihop?

5. Cruzze
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Man sågar 90 minus halva uppmätta vinkeln så om du mätt upp 120° ska du gera 30° (90- 60) och om du mätt upp 130° så blir det 25° (90 - 65).
    Det blir lite matematiskt klurigt eftersom en icke gerad bräda uppmäts till 90° vinkel:)
    /Cruzze

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 7
    Hej! Tack! Gäller detta för båda brädorna alltså?

7. Mazen
    Inredare · Nivå 12