Hej!
Har ganska nyligen flyttat in i ett enplans-radhus och tänkte snällt fråga här om ni kunde hjälpa mig förstå hur värmesystemet funkar.
Det är en gaspanna (Vitodens 200) som är kopplad till ett LK Golvvärme system.
Sitter en gaspanna med en varmvattentank i tvättstugan och ett fördelarsystem för golvvärmen i en garderob. Varje rum har ställbara termostater(?).

Nu till några dumma frågor.
Vad är det som bestämmer värmen egentligen?
Förstår att det är en värmekurva man ställer in som värmer vattnet som går ut i golvet(?) men var kommer rumstermostaterna in? Vrider man upp dem så börjar de lysa och golvet får mer värme, men när vet den att den fått nog med värme? Pratar Golvvärmen och Gaspannan med varandra?
Det finns ju dessutom två reglage på pannan ett för "dag temp" och ett för "natt temp", vem bestämmer?

Efter att gasräkningen skjutit i höjden såhär till vintern, så misstänker jag att värmekurvan(?) inte är rätt inställd. Kan man trixa med det själv eller måste man kontakta fackman?
Reglaget för värmekurvan består av, om jag förstår det rätt dels av kurvans lutning och dels så kan man flytta den i "sidled".
Har hört att man inte ska ha tex lika varmt vatten i golv som i vanliga element, men vad är normalt?
Kan man vid fel inställning råka skicka för varmt vatten?

Har jag förstått det hela rätt att med vattenburen golvvärme så är det inte lönt med en nattsäkning?
(just pannan går ner på "natt läge" dels på natten och dels på dagtid).
Ska man sträva efter en och samma temp hela tiden istället?
Golvvärme är rätt "segt" på att ändra sig va?

Är otroligt tacksam om ni vill räta ut lite frågetecken!
Tack på förhand!

Redigerat:
Tjena.
var kommer rumstermostaterna in? Vrider man upp dem så börjar de lysa och golvet får mer värme, men när vet den att den fått nog med värme?
Rumstermostaten känner själv vilken temperatur det är. Den har en inbyggd termometer i sig.
Har du ställt vredet på termostaten på tex 20 så vill termostaten ha mer värme om den inbyggda termometern känner att det är kallare än 20. (Du kan lätt ta reda på vilken temperatur termostaten tycker att det är i rummet genom att vrida på ratten fram och tillbaka . Där lampan tänds och släcks, så varmt tycker termostaten att det är)
Temostaten ska påverka den/de golvvärmeslingorna som kan påverka termostaten (alltså slingorna i det aktuella rummet.)
För att göra det sitter det ett ställdon för varje slinga på golvvärmefördelaren i din garderob. Termostaterna säger åt dessa ställdon att öppna eller stänga cirkulationen i golvslingorna.

Så fungerar rumstermostaterna.

Men sedan får ju golvvärmeslingorna sin värme från pannan och pannan brukar ha en egen reglerutrustning. Det är antagligen där du har din dag/natt temperatur och din kurva.
När allt är rätt inställt och injusterat så ska huset klara sig med inställningarna från pannan.
Det gäller alltså att "hitta hem" med kurvor och inställningar på pannans inställningar (om du vill spara gas alltså)

I optimalfallet så står dina rumstermostater alltid öppna (alltså lyser) men temperaturen inne är ändå alltid bra. (Temperaturen inne är bra dag som natt, sommar som vinter, eftersom du har "hittat hem" på inställningarna från pannan)
Rumstermostaternas verkliga och enda uppgift blir då att ytterligare spara värme (spara gas) genom att stänga de gånger det av någon anledning blir varmare i rummet (solinstrålning, mycket folk inne, eldar i braskaminen mm)

Jag skulle börja med att ställa alla termostater på fullt för att sedan börja fibbla med pannans kurvinställningar för att på så sätt lära sig "hitta hem".

Skrivet i hast
// Robert.

Redigerat:
Bättre sent än aldrig, tack för ditt svar Robert!
Har blivit lite klokare och försöker mig på att justera in kurvan just nu när det blivit lite kallare.

Har dock en liten känsla av att golvvärmen eventuellt behöver ses över.. tycker att värmen är lite ojämn och att systemet drar mycket gas..

kulle
Går det verkligen mer gas än normalt ?
Eller är det eon som vill ha mer betalt för samma mängd ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.