Hej!

Jag sådde gräsmättan på våran framsida av huset för ett par veckor sedan. Under tiden så har jag fått dränera om ett parti i mitten på gräsmattan vilket man kan se på bilden där det inte växer.

Tyvärr så har det kommit två regn/hagel- skurar (värsta på flera år enligt nyheterna) vilket gjorde att gatan istället fick mina gräsfön och min gräsmatta nu ser ut som en öken med massa sand och sten på ytan.

En annan anledning till att gäsfröna ligger på gatan beror nog troligen på att jag sådde på fel sätt. Dvs. jag luckrade inte upp jorden under, sedan gallervälta, så frön, sedan raffsa på ytan och avslutningsvis gallervälta igen. Istället så raffsade jag bara på ytan med en grövre kratta och tog en jordvält och slätade till ytan vilket gjorde att fröna låg synliga på ytan och några enstaka kanske hamnade under.

Med regnet som varit och pga. mitt misstag så är jag rädd för att:

1. Gräset växer för ytligt
2. För mycket sten på ytan i gräsmattan (glesare gräs)
3. Partier där det inte finns gräsfrön kvar alls. dvs. öken.

Hur löser man det?

1. Hur löser man de stora kala ytorna?
2. Hur löser man den glesa växten?
3. Hur tar man bort sten och grus enklast?

Till min hjälp för att lösa detta så har jag tillgång till en jordfräs, två starka armar med spade, kratta och kärra.

Ödmjukt men med lite panik.... Hjälp! :)

bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite inne på att göra om och göra rätt... dvs. ta jordfräsen och köra över hela framsidan och sedan så om den på nytt. Nu medans det är väder för det och allt. Känns som att underarbetet är för dåligt. Växer redan massa ogräs också...

På med mer gräsfrö på dom kala ytorna. Kratsa med en räfsa. Vattna, men inte överdrivet.
Håll ytan fuktig med vattning under några veckor.

Klipp efter några veckor, helst med en handgräsklippare (skonsam för nytt gräs).

Mattan kommer att bli tät och fin men det kan ta en säsong, men den kräver kärlek i form av vatten,gödning och rensning av ogräs lite då och då.

Du behöver inte göra om hela ytan. Om du har ojämnheter kan du fylla på med matjord på dess ytor.
Om det är djupt kanske i några omgångar så gräset kan växa igenom lagret.

• Gilla
mantrax
  • Laddar…
roland53 skrev:
På med mer gräsfrö på dom kala ytorna. Kratsa med en räfsa. Vattna, men inte överdrivet.
Håll ytan fuktig med vattning under några veckor.

Klipp efter några veckor, helst med en handgräsklippare (skonsam för nytt gräs).

Mattan kommer att bli tät och fin men det kan ta en säsong, men den kräver kärlek i form av vatten,gödning och rensning av ogräs lite då och då.

Du behöver inte göra om hela ytan. Om du har ojämnheter kan du fylla på med matjord på dess ytor.
Om det är djupt kanske i några omgångar så gräset kan växa igenom lagret.
Problemet är att jorden innehåller så mycket sten ca 2x2 cm vilket gör att jag måste kratta av dem först från ytan men kommer aldrig åt dem som ligger ca 1 cm under. Eftersom jag inte vill att de nya fröna ska rinna bort med nästa regn så bör jag nog räfsa ner dem ca 1-2 cm i jorden antar jag. Eller blanda dem med jord ca 1-2 cm ner.

Om jag räfsar ner till 2 cm så krävs nästan maskin då jorden är stenhård och då ryker gräset också.

Min tro är att jag måste få bort alla småstenar, glas och annat skumt från jorden genom att köra med jordfräs först. Sedan låta det torka lite för att sedan gå på med kratta och ta bort alla stenar. Sedan jämna till det med kratta och gallervält. Eftersom det är så glest med gräs så bör det inte vara allt för jobbigt att kratta efter man kört med fräsen.

Det tidigare gräset ger förhoppningsvis även lite näring till jorden :)

Vad säger man om att så gräs i Juni? Är det ok? Eller bör jag vänta tills efter sommaren nu? Tänker på värme osv.

Byggahem skrev:
Vad säger man om att så gräs i Juni? Är det ok? Eller bör jag vänta tills efter sommaren nu? Tänker på värme osv.
Nja är väl inga större problem att så gräs i juni bara man håller efter det. Vädret i juni kan ju vara hur som helst, ibland jättevarmt, ibland jättekallt, ibland regn, ibland torka. Så kan det ju vara för hela sommaren. Se bara till att vattna så det inte torkar ut om det skulle bli en period med värme (som det är nu, typ).

Och bry dig inte så mycket om ogräset, mycket av det som kommer upp först är ettårigt och dör under vintern.
/H

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.