Byggahus.se
Hej

Detta forum är ju eminent på allt som gäller husfrågor men nu testar jag även kunskaperna kring ISK:D

Om jag sätter in 250000:- på mitt ISK konto imorgon och köper fonder för det under samma dag, vad blir skatten för mig då under 2017? Inga andra händelser har registrerats på kontot under året. Det kanske är dumt att placera pengar i en ISK såhär i slutet av året?

Svara gärna på det ovan men sen har jag en fråga till. Blir jag beskattad på ett ISK konto bara jag sätter in pengarna där? Satt först in 250000:- på ett nyöppnat ISK konto hos Länsförsäkringar eftersom jag har mina andra bankaffärer där. Kom dock på efter några minuter att jag vill ha pengarna hos Avanza istället och tog ut pengarna från ISK:n där och satt över de hos Avanza.

Jag blir väl inte beskattad för att jag hade pengarna hos Länsförsäkringars ISK i några sekunder?

E
Ett ISK fungerar ju som så att man beskattas på schablonsintäkten under året. Det är värdet vid varje kvartals ingång som summeras ihop med insättningar under året.

Den summan divideras med fyra, eftersom man summerat varje kvartal. Schablonsintäkten är 1,25% (för 2017, (1,51% för 2018 (enligt prognoser och nya skatteregler))) av summan man då får fram.

Schablonsintäkten beskattas sedan med 30%.

Har du tur så räknas din insättning med på detta år, och bara värdet av tillgångarna på ingången av första kvartalet 2018. Skatten på din insättning skulle isåfall bli 49:- lägre kontra om insätningen räknas som insättning under 2018. Men hur det funkar med insättningar så här nära årsskiftet vet jag inte, det måste du kolla med banken eller skatteverket. Hur som haver så förlorar du inte på att investera redan nu.

Mycket tveksam till att du kommer beskattas för att du hade pengarna på ett ISK under så kort tid.

M
Enligt min bankman så beskattas utöver värdet även _alla_ insättningar som görs på kontot.
Dvs, ska parkera en miljon i en dag så får du skatta för det.

M
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.