Hjälp mig bedöma en offert (stenläggning, gräsmatta, mur)

204 läst  0 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi ska göra ordning tomten och vi bor i Göteborgsområdet. Vi ska stenlägga 120 kvm framför garage och mot befintlig kantsten. Det är lite lutning på uppfarten men det är hårdgjord yta med nollgrus. Precis framför garaget är nivån säkert för hög för stenarna så det måste skrapas bort lite men på andra ställen måste vi fylla på med ett par flak grus (kanske 10cm i snitt över dessa 120kvm).

Sen ska vi också lägga 100 kvm gräsmatta och där behöver vi också fylla på med fyllnadsmassor och sen kanske matjord eller så innan gräset läggs på.

Därefter ska det sättas lite mur runt gräsmattan då vi har höjdskillnader mot gatan.

Slutligen ska det byggas trappor till huset från den stenlagda ytan. Det blir tre trappor och alla går från stenlagd yta och är ca 3 steg var.

Nu har vi fått in en offert och vi måste besluta oss fort (det är kanske ett vanligt försäljningsknep).
    Offerten är på allt arbete och underlag men exkl. "toppmaterial" som stenar, mursten och gräs (frö eller rullar). Arbete, underlagsarbete, maskiner och transport ingår i ovan priser.

Offerten är så här:
    120 kvm stenläggning inklusive ca 10cm underlag för stenläggning (exkl. stenar) = 120 000 kr inkl. moms
    100 kvm underlag för gräs (exkl. gräsfrö / rullgräs) = 40 000 kr inkl. moms
    20 löpmeter mur, 50 cm hög i snitt inkl. underlag och arbete (exkl. mursten) = 12 000 kr inkl. moms
    3 trappor om 3 steg styck (exkl. stenar) = 14 400 kr inkl. moms
    Totalt = 186 400 kr

Stenläggningen är alltså 1 000 kr inkl. moms per kvm, exkl. stenar.
    Gräsmatta är 400 kr inkl. moms per kvm, exkl. gräsfrö/rullar.
    Mur om 50 cm är 600 kr inkl. moms per kvm, exkl. mursten.
    Trappor är 1 600 kr inkl. moms per trappsteg, exkl. sten.

Känns det rimligt eller är det någon post som sticker ut? Jag ska försöka få in en offert till åtminstone men det är inte helt enkelt då många är uppbokade och jag behöver besluta mig fort. Därför hoppas jag på bra svar här på forumet.

Tack på förhand!

Redigerat 18 jan 13:26

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: