Ventilationen i vårat hus är kass och har behövt åtgärdas sedan vi flyttade in för två år sedan.
Radonvärdena är höga på grund av blåbetong. Det märks tydlig skillnad när fönster och dörrar är öppna jämfört med när vi stänger, då det i princip är obefintlig tilluft för tillfället.
Därför: FTX ventilation
Kvm: 113
Projekterat luftflöde (inräknat högre luftflöde i badrum/kök): 50-60 l/s
Enligt dessa flöden bör till exempel Heru 100 t ec eller Flexit Nordic S3 EC, båda med max luftlföde rund 90-100 l/s, räcka om man räknar med aggregatet ska gå på runt 60% av max kapacitet.
Min enda farhåga är att jag kommer behöva ett större luftflöde för att minska radonhalten än det projekterade 50-60 l/s.
Bör jag överdimensionera aggregatet ytterligare för att kunna få högre luftflöden för att minska radonhalten i luften? Eller bör dessa luftflöden vara mer än tillräckligt för att få ner radonet?
Nästa steg upp i aggregat är ganska stora steg (Heru 160 eller Flexit Nordic S4), dessa tar mer plats och har högre kostnad. Är det dumsnålt att inte gå upp en storlek eller är det helt onödigt?
Radonvärdena är höga på grund av blåbetong. Det märks tydlig skillnad när fönster och dörrar är öppna jämfört med när vi stänger, då det i princip är obefintlig tilluft för tillfället.
Därför: FTX ventilation
Kvm: 113
Projekterat luftflöde (inräknat högre luftflöde i badrum/kök): 50-60 l/s
Enligt dessa flöden bör till exempel Heru 100 t ec eller Flexit Nordic S3 EC, båda med max luftlföde rund 90-100 l/s, räcka om man räknar med aggregatet ska gå på runt 60% av max kapacitet.
Min enda farhåga är att jag kommer behöva ett större luftflöde för att minska radonhalten än det projekterade 50-60 l/s.
Bör jag överdimensionera aggregatet ytterligare för att kunna få högre luftflöden för att minska radonhalten i luften? Eller bör dessa luftflöden vara mer än tillräckligt för att få ner radonet?
Nästa steg upp i aggregat är ganska stora steg (Heru 160 eller Flexit Nordic S4), dessa tar mer plats och har högre kostnad. Är det dumsnålt att inte gå upp en storlek eller är det helt onödigt?
Vi har en gammal mätning från 2015 som visar något förhöjda värden (250ish Bq/m3 har jag för mig). Sedan dess är det nya tätare fönster, utan ytterligare tilluft. Jag har mätt själv med en Airthings radonmätare och får högre värden när dörrar och fönster är stängda (alltså vintertid).V Vattenbyxa skrev:
Ett luftflöde på 0,35 l/s per kvm (rekommendation av boverket och folkhälsomyndigheten) ger runt 40 l/s för hela huset. Men rekommendationerna är högre om flera personer vistas i rum samtidigt, för badrum osv, beräkningar enligt detta ger då ett behov runt 50-60 l/s. Kanske svårt att se på ritningarna men l/s anges vid samtliga tilluftsventiler 24 l/s på nedervåning och 28 l/s på övervåning.
Borde inte det vara mer än nog?
Heru 100 ser för klent ut tar man hänsyn till tryckfallet vilket är ett måste, minst 20 Pa per luft don och 1Pa per meter kanal. Lägger in 60 l/s så ligger du nära max nominellt varvtal i arbetspunkt på tilluft fläkt.
Östberg har en bra sida för att dynamiskt få fram diagram.
Angående radon så så rekommenderas balanserat flöde vilket är ftx. Enbart frånluftfläkt och tilluftdon ger motsatt effekt på radon i hus från blåbetong dvs man suger ut mer radon från materialet in i huset. Men sen finns det en liten bieffekt på ftx med roterande växlare. Radon gasen ombildas till metalljoner och en viss andel av dessa följer med trumman och avsetts i tilluften varvet runt. Korsväxlare har inte denna bieffekt
Östberg har en bra sida för att dynamiskt få fram diagram.
Angående radon så så rekommenderas balanserat flöde vilket är ftx. Enbart frånluftfläkt och tilluftdon ger motsatt effekt på radon i hus från blåbetong dvs man suger ut mer radon från materialet in i huset. Men sen finns det en liten bieffekt på ftx med roterande växlare. Radon gasen ombildas till metalljoner och en viss andel av dessa följer med trumman och avsetts i tilluften varvet runt. Korsväxlare har inte denna bieffekt
Ren_543 skrev:
Ren_543 skrev:
Ja jag skulle inte reagera på luftflödet om det inte vore för att en av anledningarna är radonproblem, med 0,35 l/s så omsätter du ungefär en rumsvolym i timmen, förutsatt att du har normal takhöjd hemma! Sen kanske detta är gott nog för att få ned radonhalten till mer accepterad koncentrationRen_543 skrev:Vi har en gammal mätning från 2015 som visar något förhöjda värden (250ish Bq/m3 har jag för mig). Sedan dess är det nya tätare fönster, utan ytterligare tilluft. Jag har mätt själv med en Airthings radonmätare och får högre värden när dörrar och fönster är stängda (alltså vintertid).
Ett luftflöde på 0,35 l/s per kvm (rekommendation av boverket och folkhälsomyndigheten) ger runt 40 l/s för hela huset. Men rekommendationerna är högre om flera personer vistas i rum samtidigt, för badrum osv, beräkningar enligt detta ger då ett behov runt 50-60 l/s. Kanske svårt att se på ritningarna men l/s anges vid samtliga tilluftsventiler 24 l/s på nedervåning och 28 l/s på övervåning.
Borde inte det vara mer än nog?
Och antar att blåbetongen bara finns på entreplan, så hade försökt att dels se till att alla ytor blir ventilerade ( blir dåligt omsättning i hall och förrådet är oventilerat ) Sen blir jag osäker, men om du bara tar frånluft i badrum så borde radonhalterna bli höga där
Mina föräldrar satte in FTX på 80-talet just på grund av radon. Med FTX kom dom under gränsvärden med marginal. Nu har dom ett nyare FTX som inte är våldsamt stort men dom ligger fortfarande under gränsvärden. Tyvärr minns jag inte några ventilationsflöden.
Men brukar man behöva överventilera för att bli av med radon? Ofta är det hus med självdrag som åtgärdas. Att gå från självdrag till FTX ger ju gigantisk skillnad.
Radonhalten blir kanske högre just i badrum/tvättstuga/kök där frånluften sitter men man vistas ju inte där särskilt länge varje dag.
Men brukar man behöva överventilera för att bli av med radon? Ofta är det hus med självdrag som åtgärdas. Att gå från självdrag till FTX ger ju gigantisk skillnad.
Radonhalten blir kanske högre just i badrum/tvättstuga/kök där frånluften sitter men man vistas ju inte där särskilt länge varje dag.
Det var så jag tänkte, jag har inte riktigt hittat någon information om hur stort luftombyte som egentligen krävs för att göra stor skillnad på radonet. Men om 0,35 l/s per kvm ger ungefär fullt luftombyte efter 2 timmar borde bara det göra gigantisk skillnad?R Runnis skrev:
Men eftersom de flesta svar i tråden lutar åt att jag bör gå upp i storlek på aggregat kommer jag nog välja ett av de större. Vill inte i efterhand sitta och känna att jag valde ett med för lite kapacitet. Lutar då åt Heru 160 serien eller Flexit Nordic S4
Liknande trådar
-
Hej! kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till
El -
Hjälp mig att välja belysning i rum utan fönster
Inredning -
Hur lagar jag en högtryckstvätt, kan ni hjälpa mig?
Trädgårdsmaskiner -
Kärcher högtryckstvätt läcker, hjälp mig lösa problemet
Trädgårdsmaskiner -
HJÄLP mig att bygga garage
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design