Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp mig att förstå mitt tidur!

1. HerrPeter
    Medlem · Västra Götaland · 201 inlägg

HerrPeter

Medlem
    Som synes på bilden så har jag ett förtjusande system för reglering av inomhustemperaturen i min 70-talsvilla! Tyvärr är jag dock född lite för sent för att med självklarhet kunna hantera systemet och är nu framförallt i behov av hjälp med att förstå tiduret.
    Förra ägaren sade bara ”Jag förstår det inte, men jag har inte rört något och då har det funkat bra!”, vilket även fått vara min devis. Tills nu.

Följande tror jag:
    - Det lilla vredet i mitten kan roteras så att tiden på dygnet ställs in på det inre segmentet.

- Vrider man ett helt dygn framåt så rör man sig in in nästa del på den yttre skalan, som är indelad i sju delar runt varvet för att kunna programmera en hel vecka med dagar som namngivits med romerska siffror.

- I en krans utanför veckoringen sätts omväxlande grön eller röd plastbit för att slå på (grön) eller stänga av (röd) funktionen. Allteftersom dagarna går kommer detta automatiskt att slå på eller stänga av, så att jag har behaglig temperatur när jag är i huset men svalare när jag är på jobbet.

- Men, nu denna söndagkväll noterar jag att systemet inte vill skicka ut någon värme i radiatorerna fastän det börjar kännas svalt i huset.
    Jag går då ner och tittar på mitt ur och konstaterar att det förefaller vara avstängt från sen fredag (V) kväll ända till måndag (I) morgon. Fullt begripligt då att jag inte får ut någon värme just nu.

Så, till själva frågan:
    Är ovanstående en korrekt beskrivning av funktionen? Kan jag helt enkelt bara plocka bort den röda på V-kväll och på så vis hålla uppvärmt hela helgen?

Tips och goda råd mottages tacksamt!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FFE3A7C3-5388-4F54-BB1C-C764E66E68FE.jpeg

2. janwide
    Medlem · Örebro · 1 565 inlägg
    Det är kanske som du säger. Men det logiska borde väl vara att man har lite varmare på helgen då man är hemma. Lite svalare på nätterna och de timmar när man är på jobbet. Men så är det ju inte programmerat i så fall.

3. alm82
    Medlem · 1 032 inlägg

alm82

Medlem
    Hat du tänkt använda nattsäkning?
    Annars kan du ställa omkopplaren på solen och bortse från uret.

Det är ganska vanligt att utegivaren ger upp så det kan vara en idé att mäta resistansen på den.

4. J
    Medlem · 10 903 inlägg
    Skit i nattsänkningen, det är ingen höjdare. Det kostar rätt bra med kraft för att höja på morgonen och ska då ske kanske timmar före uppgång. Gör som sägs , ställ in på solen och inte på klockan. Därefter justerar du kurvan till lagom värme i huset. Som en tumregel , vid 0 ute ca + 42 C ut . Ratten med månen minskar tempen och kan med fördel användas när ni åker bort en längre tid och då flyttas bara till månen direkt, kan bli lite svalt när ni kommer hem , men vad gör det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.