Hej. Ska installera ett riktigt frånluftssystem i huset med kanalfläkt som suger ut luft i pannrum/tvättstuga, wc, badrum och kök. Tilluft i sovrummen o vardagsrummet.
Kruxet är dock att i pannrummet där det tidigare stod en oljepanna (står idag en bergvärmepump) är det en talriksventil i knappt midjehöjd. Bergvärmepumpen står precis framför ventilen, Men bergvärmepumpar behöver väll ingen frånluft på det sättet en oljepanna kräver?
Denna ventil verkar ju inte fylla nån funktion idag mer än att det kommer in luft genom den istället för att luften sugs ut genom den. Ska ha frånluft i just detta utrymme så vill ju inte ha tilluft här. Ytterligare en märklig sak är att på vinden är det ett hål rakt in i murstocken i den kanalen där talriksventilen sitter. Ca 20x20 cm stort. Vad fyller detta för funktion?
Vill bara kolla med nån kunnig innan jag gör nåt. Tanken är att bara att stänga ventilen. Bifogar min egenhändigt skapade skiss på hur jag med ganska stor säkerhet tror murstocken är konstruerad. Blir nog lättare att fatta då.
Kruxet är dock att i pannrummet där det tidigare stod en oljepanna (står idag en bergvärmepump) är det en talriksventil i knappt midjehöjd. Bergvärmepumpen står precis framför ventilen, Men bergvärmepumpar behöver väll ingen frånluft på det sättet en oljepanna kräver?
Denna ventil verkar ju inte fylla nån funktion idag mer än att det kommer in luft genom den istället för att luften sugs ut genom den. Ska ha frånluft i just detta utrymme så vill ju inte ha tilluft här. Ytterligare en märklig sak är att på vinden är det ett hål rakt in i murstocken i den kanalen där talriksventilen sitter. Ca 20x20 cm stort. Vad fyller detta för funktion?
Vill bara kolla med nån kunnig innan jag gör nåt. Tanken är att bara att stänga ventilen. Bifogar min egenhändigt skapade skiss på hur jag med ganska stor säkerhet tror murstocken är konstruerad. Blir nog lättare att fatta då.
Redigerat:
Är det en gammal murstock är kanske tallriksventilen ditsatt i samband med att man tagit bort den gamla oljepannan. Midjehöjd låter som möjlig höjd för anslutning av en panna av något äldre slag.
Att där är hål upptill vete gudarna vad det kan vara, är vinden oinredd kanske det har varit en renslucka där eller så har det fastnat något i skorstenen någon gång och man tagit upp hål där. Kanske tagit upp det för att få självdragsventilation av vinden.
Att där är hål upptill vete gudarna vad det kan vara, är vinden oinredd kanske det har varit en renslucka där eller så har det fastnat något i skorstenen någon gång och man tagit upp hål där. Kanske tagit upp det för att få självdragsventilation av vinden.
Huset är från -68. Låter som ganska vettiga alternativ. Tror nog mest på det sista att det är för självdragsventilationen på vinden. Jag kommer nog göra så att jag stänger ventilen o tätar runt omkring.T tompaah7503 skrev:Är det en gammal murstock är kanske tallriksventilen ditsatt i samband med att man tagit bort den gamla oljepannan. Midjehöjd låter som möjlig höjd för anslutning av en panna av något äldre slag.
Liknande trådar
-
Hjälp mig slippa frysa i natt (Thermia Atlas, larm: drifttryck)
Värmepumpar -
Hjälp mig att välja svets!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hjälp mig tänka rätt (Uppvärming fritidshus från sent 1800)
Värme allmänt -
Hjälp mig köpa rätt led transformator
El -
Behöver hjälp att förstå mig på ackumulator tankar.
Ved, Pellets, Flis