Jag tänker byta ut mina vanliga Schneider exxact brytare mot z-wave dimmers. Jag har köpt ett par TKB Home varianter. När jag kopplade bort min gamla brytare så var den kopplad med en svart kabel på L1 och en vit på L, det är de enda kablar som finns. Jag tänkte då att det mest rimliga var att koppla på samma sätt med dimmern men det fungerar inte. Jag vet inte om det är annorlunda med dimmern och att den skall kopplas på ett annat sätt men lite råd vore fint. Jag bifogar en bild på dimmern. Som sagt en vit och en svart kabel är allt jag har. Jag gissar att jag behöver en blå kabel till denna men det har jag inte. Om det är anledningen, är det kört då eller kan man lösa det på annat sätt?
Dimmern kräver nolla vilket troligen inte finns vid strömbrytaren. Antingen får du dra dit en nolla eller kolla om det finns obruten fas uppe i dosan vid lampan. I så fall är det enklare att sätta pucken där.
Om man inte har nödvändiga kunskaper så är det ett jobb som måste göras av en elektriker...
Om man inte har nödvändiga kunskaper så är det ett jobb som måste göras av en elektriker...
Tack för alla svar, ok, det vet jag vad som gäller. Ska kika på puck-alternativen istället