Byggahus.se

Hjälp med vattenfilter

1. G
    Medlem · 19 inlägg

Givdul1

Medlem
    Finns det någon som vill hjälpa mig med att lämna en ”opartisk” synpunkt på vilket/vilka filter jag skall satsa på.
    Vi har egen brun, borrad. Hydrofor, och eget avlopp. Vattnet är tjänligt som vi upplever det, men det har gett viss missfärgning på kakel handfat mm samt att vi upplever att det blir kalkrester på diskbänk och duschväggar.

Tacksam för era tankar

2. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    B

3. ekaa88
    Husägare · Södermanland · 1 327 inlägg

ekaa88

Husägare
    Taggar @mogge_73 så ska du se att du får ett bra svar

4. M
    Medlem · Örebro · 1 718 inlägg

mogge_73

Medlem
    Hallå alla Monsterdiggare!

Det ser ut att vara en relativt hyfsat vatten, upplever ni inga direkta problem så fungerar det som det är.

Det jag skulle kolla är pH-värdet, 7,3 vid referensvärde kan tyda på lågt pH. Köp någon enkel pH testare och mätt i kökskranen efter ca 5min omsättning.
    Är det ett lågt pH så finns det lite olika vägar att gå.

Järnet ligger på gränsen och kan nog med tiden ge missfärgningar i toastol och dyl.

Vill man frisera vattnet så finns det två alternativ.
    Syresättning och ett sandfilter med pH-topp. Detta kommer dock höja hårdheten och kalken blir ett problem.
    Alt. 2 pH-filter och en jonbytare för järn, mangan och kalk. Men frågan är om problemen är så stora så det är värt dom pengarna.

5. G
    Medlem · 19 inlägg

Givdul1

Medlem
    tack för era svar!
    Jag har inte satt mig in i hur de olika filtren fungerar, och känner att jag sitter lite i leverantörernas händer, och de vill gärna sälja sina produkter. Har du något förslag på märke o typ (om man får göra reklam)

6. M

mogge_73

Medlem
    Får dessvärre inte nämna varken märken eller specifika filter.

Har du haft någon på plats som mätt pH? Mitt råd är att börja där. Man brukar generellt dra av 0,5 på resultatet vid referensvärde.

Känner ni att ni vill rena vattnet från järn och kalk så är det bäst med en jonbytare (saltfilter). Här är det bra att titta på vatten och saltförbrukning, men även hur ni använder vattnet. Har ni ex. En pool som behöver fyllas ibland skulle jag satsa på ett flödesstyrt filter. Annars ett tidstyrt filter. Runt 20-25 000:-.
    Ett pH filter ligger på mellan 10-16 000:- beroende på utförande. Ett uppströmsfilter monteras mellan pump och tryckkärl för att lyfta pH som annars bränner ihop. Ett tidstyrt gör detta efter tryckkärl och genom backspolning.

Du skrev även att ni har en hydrofor, i dessa blandar man luft och vatten och järnet oxiderar då och lägger sig på botten, detta kan göra att man periodvis upplever mer eller mindre järn.
    Viktigt när man tar analysen då att verkligen omsätta vattnet innan provtagning så man inte får med sig järn från tryckkärlet.

En jonbytare (saltfilter) renar järn i jonform (löst i vattnet), med en hydrofor fäller järnet ut och blir fast form. Detta kommer på sikt slamma igen en jonbytare så ni måste då byta tryckkärl till en hydropress.

Har ni lågt pH så är ett pH filter med jonbytare den bästa lösningen (hade gjort så själv), pH filtret kommer då även ta järnet som är i oxidform (pga hydroforen), den extra hårdheten som uppstår kommer jonbytaren ta tillsammans med resten av järn och kalk.

7. G
    Medlem · 19 inlägg

Givdul1

Medlem
    tack för ditt engagemang! jag har fått offert från ett ”känt”? Märke från Kållered.
    De rekommenderar ett kalkfilter samt ett järn o manganfilter som backspolar med kalium- permanganat. Är det ett ”rätt” spår att satsa på? Kaliumpermanganatet, kan det påverka min anläggning negativt, så att jag borde satsa på något annat?

8. M

mogge_73

Medlem
    Hej

Nja, Greensand är förvisso ingen dålig filtermedia och skulle utan tvekan fungera i ert fall.
    Greensand är väldigt dyr och Kaliumpermanganat är giftigt för vattenlevande organismer och skall i mitt tyCke enbart Användas när inga andra alternativ finns. Det blir nog även onödigt dyrt i ert faLL.

NI kan göra bägge Dessa filters jobb med en jonbytare och då byta till en hydropress istället. Det blir billigare både i inköp men framför allt i längden med mindre UnderhållSkostnad.

Jag ger dig gärna lite alternativ, men det får man ta utanför tråden i så fall.

• Laddar…
  9. ekaa88
    Husägare · Södermanland · 1 327 inlägg

ekaa88

Husägare
    @Givdul1 jag skulle lyssna på mogge och ta hans förslag i beaktning, han hjälpte oss med vårt vatten och framförallt fick jag det förklarat för mig på vanlig svenska istället för fackspråket som man inte alltid hänger med på. Ta kontakt med honom via PM är min rekomendation.

10. S
    Medlem · 152 inlägg

saltet

Medlem
    Har också fått hjälp av Mogge. Nu fungerar det utan problem med vårt vatten.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.