Byggahus.se
Hejsan!

Mitt elementsystem gillar inte mig. Först gick en kontaktor sönder, brann fast och körde säkert hela månaden vi var bortresta i somras. Beställde en ny, men företaget svarade aldrig så efter en månad beställde jag en ny från ett annat ställe. Bytte till den nya kontaktorn under veckan, fick byta säkring när jag drog igång allt men sedan kände jag mig glad. Men i helgen kände jag istället att rören är kalla, trotts att värmaren verkar vara igång.

Vad jag kan förstå är pumpen sönder. Har mätt där sladdarna kommer in i manöverdelen och där är det ström, men jag kan inte höra något från pumpen eller känna att den vibrerar. Min pump ser ut så här när den vilar:
bild.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag inte är direkt någon expert på detta och om ni inte har några tips på hur man kan få igång den antar jag att jag måste köpa en ny. Har med stort intresse läst https://www.byggahus.se/forum/vatte...-fragor-om-utforande-och-ersattningspump.html och där föreslår man en Perfecta, PIVO 25-4F/120:
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/cirk-pump-pivo-25-4-f-120.html
bild2.PNG
bild4.PNG
Skapa konto

Själv tror jag att den kanske skulle kunna passa även mig, men det betyder ju inte att jag har rätt den här gången heller. Vad säger ni om det valet?

REDIGERAD:
Hittade denna http://www.lukesindonesia.com/wp-co...Grundfos Circulator Pump - UPS Series 100.pdf och på sidan 34 ser man denna bild:
bild3.PNG
Skapa konto

Och på sidan 101
bild5.PNG

Redigerat:
Bäste moderator! Den här tråden råkade komma i fel forum! Hur flyttar jag den till exempelvis forum "Värme allmänt"?

kulle
provat att skruva av mitt skruven så du kan vrida till pumpaxeln ?
har du tur kanske den bara fastnat

• Gilla
raffe1234
  • Laddar…
D
Köp t.ex. en Wilo Yonos PICO 25/1-6 -F.

Krilleman
Precis som Kulle skriver, kolla först om axeln snurrar innanför den stora spårskuven mitt på pumpen innan du beställer en ny pump.

Den kan gå att vrida igång!

• Gilla
raffe1234
  • Laddar…
Tack kulle & krilleman_215!

Öppnade den stora skruven och försökte skruva runt axeln, kan säga att det inte varit någon ergonomiexpert som bestämt att man ska installera pumpen inne i ett trångt utrymme som man kommer åt via en liten lucka på taket av pannan. Med en mini-mini-skruvmejsel, typ 5 cm lång, samt genom att använda mer tur och känsla än skicklighet råkade jag stundtals hitta rätt med den och snurra runt axeln. När jag skruvade så hoppade den ibland igång några varv. Efter några misslyckade korta snurr så drog den till slut igång igen. Nu börjar värmen sprida sig.

Återigen, man tackar och bugar för hjälpen!

• Gilla
mitik och 1 till
  • Laddar…
D
Fast kan vara idé att bryta strömmen till cirkulationspumpen och se om den hoppar igång av sig själv igen. Bättre att byta cirkulationspump nu när det är förhållandevis varmt och när man är förberedd än att behöva göra en panikåtgärd när strömmen går under julhelgen och pumpen vägrar hoppa igång igen.

• Gilla
raffe1234
  • Laddar…
Tack för tipset DIY_freak! Testade att stänga av pumpen några minuter och sedan starta den igen. Gjorde det några gånger och den verkar köra på som om inget hade hänt (men den går säkert ändå sönder under just julhelgen ;) )

Krilleman
Men så är det med allt, diskmaskinen strejkar på midsommar, AC går sönder på sommaren, värmen fungerar inte på julafton...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.