Byggahus.se

Hjälp med uträkning av balk

1. H
    Medlem · Skåne · 427 inlägg

Husägaren87

Medlem
    Hej.
    Vet inte om detta är rätt forumdel, annars kanske nån admin kan flytta tråden.

Jag undrar om det finns någon här inne som kan hjälpa till med uträkning av en balk, vilken dimension som behövs.

Är inte detta möjligt önskas tips om ett företag som fixar detta

Vi ska riva och öppna upp en bärande vägg i vår 1.5 plans villa som ligger utanför Malmö.
    Öppningen blir ca 6.5 meter lång.

Jag bifogar bilder och hoppas alla frågor kan besvaras där.

Tack på förhand

• Laddar…
  2. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    En sektion genom huset skulle behövas. Är det en övervåning, ser ingen trappa på ritningen? En 6,5m lång balk om du har övervåning kommer sannolikt göra att golvet kommer svikta. Rekommenderar isf att hitta ett läge för en pelare ler dylikt för att korta balkens längd.

3. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 119 inlägg

fgo

Husägare
    Nu vill jag inte vara en glädjedödare men tänk på att verifiera svaret med en konstruktör. De svar som kan komma behöver inte vara rätt. Det är ju en ganska vital byggnadsdel och riskerar bestående skador på person och egendom ifall det blir fel.

Jag hade tagit kontakt med en ingenjör eller liknande för att få hjälp med det där.

Men 6,5 m är ganska stor spännvidd. Så en stålbalk är nog rätt väg att gå tror jag.

4. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Självklart ska du gå till en konstruktör. Dock kan svaren här vara till hjälp så pass att du slipper lägga onödig tid hos konstruktören. T.ex. att du bör korta ner spännvidden om du inte vill förstöra funktionen på övervåningen, det kommer svikta oavsett om det är stål eller trä. Tänk även på att du troligtvis behöver göra åtgärder i grunden för de nya punktlasterna.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.