21 639 läst · 158 svar
22k läst
158 svar
Hjälp med tomtgräns
Det låter ju lite skumt. Den som t.ex. plogar och sandar vill ju säkert ha betalt, hur löser ni det? Och så småningom kommer ni säker att behöva asfaltera om gatan, vem avgör det och hur betalar ni det? Om bilar står felparkerade på gatan, eller folk börjar ställa upp båtar eller husvagnar där, hur löser ni det - har ni avtal med något parkeringsövervakningsbolag, och hur betalar ni dem?
Jag har faktiskt inget svar på något, mer än att ingen verkar ploga eller sanda (min första vinter I huset) de dagar som snön har fallit Någon av grannarna såg vi gjorde sin del, dvs allt framför deras hus, andra sket i det.
Jag förstår ju att det kommer finnas behov, iaf att underhålla tex gatan. Men som sagt, hittills verkar entreprenören som byggt hela området ta ansvar om tex gatubelysningen inte funkar (har hänt), men just plogning och sandning har det inte varit något. Å andra sidan, gatan på vår baksida är en kommunalgata och den var skridskobana härom kvällen....
Jag förstår ju att det kommer finnas behov, iaf att underhålla tex gatan. Men som sagt, hittills verkar entreprenören som byggt hela området ta ansvar om tex gatubelysningen inte funkar (har hänt), men just plogning och sandning har det inte varit något. Å andra sidan, gatan på vår baksida är en kommunalgata och den var skridskobana härom kvällen....
Om jag förstår dig rätt så svarade lantmäteriet dig att marken utanför era tomter är en samfällighet som ägs av fastigheterna runtomkring.
Ta kontakt med kommunens gatukontor, de har troligtvis koll på vem som är väghållare, om det är ni som samfällighet eller någon annan.
Är det ni som samfällighet som har ansvaret för vägen bör ni starta en samfällighetsförening och ordna så att gatan halkbekämpas, plogas och underhålls. Skulle någon skada sig kan ni nämligen bli skadeståndsskyldiga.
Hur kommer det sig att exploatören under flera år har betalat fakturorna för VA?
Det kan vara så att exploatören har skött samfälligheten under exploateringen men sedan ska lämna över ansvaret till er fastighetsägare. Vad säger exploatören?
Ta kontakt med kommunens gatukontor, de har troligtvis koll på vem som är väghållare, om det är ni som samfällighet eller någon annan.
Är det ni som samfällighet som har ansvaret för vägen bör ni starta en samfällighetsförening och ordna så att gatan halkbekämpas, plogas och underhålls. Skulle någon skada sig kan ni nämligen bli skadeståndsskyldiga.
Hur kommer det sig att exploatören under flera år har betalat fakturorna för VA?
Det kan vara så att exploatören har skött samfälligheten under exploateringen men sedan ska lämna över ansvaret till er fastighetsägare. Vad säger exploatören?
Ja, det du skriver tycker jag absolut låter rimligt.N NoOne2k skrev:Om jag förstår dig rätt så svarade lantmäteriet dig att marken utanför era tomter är en samfällighet som ägs av fastigheterna runtomkring.
Saken är bara den att vi som sagt är senaste inflyttade, de innan oss samt närmaste grannarna har signalerar att de inte riktigt har koll på läget eller bryr sig så mycket. De flesta har bott här sedan husen byggdes, ett par år, och ingen har blivit krävd på eller fått info gällande vem som ska betala för vattnet. En granne nämnde att de tror att entreprenören tagit hand om det, och att precis som du säger de tydligen har för avsikt att framöver installera vattenmätare och debitera alla fastighetsägare sen. Han nämnde också något om en ev liten samfällighet avgift...
Men alltså, som de ser ut sen starten och öven i dagsläget fortfarande, så tyder det mesta på att entreprenören har ansvarat det allra nödvändigaste för det lilla området och vår gata. Dock ingen plogning eller sandning, utan som sagt om någon har gjort nåt så har de varit enskilda fastighetsägare frivilligt vad jag har kunnat notera än så länge.
Just vår gata varken används till eller är ämnad för förbipasserande eller som genomfart.
Nu när du säger det kan mycket väl vara att entreprenören står för nån form av samfällighet, men är det verkligen de som ska göra det eller ska vi som bor här göra det?
Får försöka höra mig för vem som är väghållare, men, misstänker som sagt att det är entreprenören då jag vet att övriga boenden kontaktat honom tex när gatubelysningen varit ur funktion. Är det inte han som är skyldig I dagsläget och har ally ansvar då?
Just de Lantmäteriet sa även att de inte vet som ansvarar för vägen, då det inte finns en samfällighet registrerad på den. Däremot sa de att vägen är ägd av fastigheterna kring den, och kommunen har svarat att vägen tillhör yta som är utmärkt som kvartersmark i detaljplanen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sist inflyttad skulle jag nog vara lite extra försiktig med att annektera någon del av den allmänna marken. Sådant kan väcka väldigt ont blod.
Att du vill ha ett staket är ju en sak, men sätt det vid tomtgränsen.
Att du vill ha ett staket är ju en sak, men sätt det vid tomtgränsen.
Jag förstår absokut tanken, men so sagt, jag pejlade redan mitt önskemål tidigt och ingen var emot. Man gör väl så att man ber om underskrifter... Men men, jag får se helt enkelt.
Hade ju hellre velat det, men det är ju så dumt byggt och isf går tomtgränsen knappt 1m framför huset... Totalt meningslöst att sätta ett staket så nära.
Hade ju hellre velat det, men det är ju så dumt byggt och isf går tomtgränsen knappt 1m framför huset... Totalt meningslöst att sätta ett staket så nära.
Dom förutsättningarna kände du väl till när du köpte huset? Eventuella samfälligheter och avgifter till dom borde mäklaren ha upplyst om i samband med köpet. I övrigt tycker iallafall jag att det är konstigt att köpa ett hus (för flera miljoner?) utan att kolla upp t ex hur vatten och avlopp debiteras.J joksi skrev:
Javisst, allting är kollat innan och varken mäklaren eller ägaren visste. De visste bara att de inte har betalar för vatten sen husen byggdes, drogade grannarna och de sa något liknande, med skillnaden att de hade för sig att tanken är att alla ska få betala för sin förbrukning när hela området färdigställts (sen har de väl bara inte blivit något av det än) . Så ja, det lät kanske udda men vi vakde att köpa ändå, tänkte att nog är det ingen stor grej (vi räknar med att ha den driftkostnaden när de väl börjar debiteras).useless skrev:
Dom förutsättningarna kände du väl till när du köpte huset? Eventuella samfälligheter och avgifter till dom borde mäklaren ha upplyst om i samband med köpet. I övrigt tycker iallafall jag att det är konstigt att köpa ett hus (för flera miljoner?) utan att kolla upp t ex hur vatten och avlopp debiteras.
Men vad gäller tomtgränsen så kan jag medge att jag inte riktigt kollar up det, det är till synes komplicerar märker jag nu, och ibte tyvärr lättare om man inte bor där. Naturligtvis hävdade inte säljarna något tvärtemot heller...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tomtgränsen verkar väl vara ovanligt okomplicerad. Tydligt gränsrör. Det känns som ganska självklart att man inte kan annektera trottoaren utanför huset.
Alla gånger jag har köpt hus så har jag fått en tomtkarta, så det borde inte vara okänt eller ens särskilt komplicerat. Är det dessutom ett nytt område så brukar det vara extra tydligt och bara enkla tomter med väl inmätta hörn.J joksi skrev:
Allt beror på vad som står i avtalet med exploatören, det är inte ovanligt att denne står för det under exploateringen men att ansvaret sedan övergår till fastighetsägarna.J joksi skrev:Nu när du säger det kan mycket väl vara att entreprenören står för nån form av samfällighet, men är det verkligen de som ska göra det eller ska vi som bor här göra det?
Får försöka höra mig för vem som är väghållare, men, misstänker som sagt att det är entreprenören då jag vet att övriga boenden kontaktat honom tex när gatubelysningen varit ur funktion. Är det inte han som är skyldig I dagsläget och har ally ansvar då?
Då är det med största sannolikhet ni som fastighetsögar som ansvarar för skötseln, men som sagt, ta ett snack med exploatören om vad som gäller.J joksi skrev:
Gällande VA så hade jag snarast tagit kontakt med huvudmannen för VA (kommunen?). De har nämligen rätt att fakturera er tre år tillbaka i tiden, tråkiga pengar att behöva betala som en klumpsumma i efterhand.
Frågade ska det såklart stå...
Ja, jo, kanske har ni rätt. Till mitt försvar, detta var vårt första hus, fick ingen tontkarta (eller ingen karta som den som finns på Lantmäteriet som drar en linje typ rakt igenom sk trottoaren) i kombination med att ägarna själva antydde att de planerar sätta upp ett plank iaf mellan grannen och dem
Sen kan det tilläggas, de där röret som jag fotat på första bilden är ju inte utanför just vårt hus, det röret ligger på första huset i början på gatan. Vid övriga hus finns som sagt inga tomtmarkeringar, bara plattor...
Ja, jo, kanske har ni rätt. Till mitt försvar, detta var vårt första hus, fick ingen tontkarta (eller ingen karta som den som finns på Lantmäteriet som drar en linje typ rakt igenom sk trottoaren) i kombination med att ägarna själva antydde att de planerar sätta upp ett plank iaf mellan grannen och dem
Sen kan det tilläggas, de där röret som jag fotat på första bilden är ju inte utanför just vårt hus, det röret ligger på första huset i början på gatan. Vid övriga hus finns som sagt inga tomtmarkeringar, bara plattor...
Om du loggar in på 'Min fastighet' hos lantmäteriet så borde det finnas en tomtkarta där med koordinater för alla hörn. Har man en eller två referenspunkter så brukar man kunna mäta in hörnen hyfsat noggrant även om det saknas rör.