Hjälp med tomtgräns

17k läst  158 svar

1. J
    Medlem Nivå 5
    Tjena,

Kan någon slänga ett öga på nedan bild?
    Hur ska man tolka gränsmarkeringen i hörnet nere till vänster?
    Ska man tolka det som gul linje typ, eller ska man tolka det som grön linje, eller både och? Jag är egentligenf rämst intresserad av om den märker ut gränsen enligt den gula linjen. Den blåa linjen är vart plattsättning slutar ut mot asfalterad körbana, som i sin tur bör vara sk. kvartersmark.

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Det kan vara (och är troligen) båda delarna. Du måste hitta en tomtkarta och fler markeringar. Sedan drar man linjer enligt kartan mellan markeringarna.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är nog inte självklart. Det kan ju vara en markering av en krökt gräns, att den gröna linjen alltså knäcker vid röret. Du borde nog titta på en karta från lantmäteriet också (logga in på "min fastighet", eller om det inte är din fastighet, så begär ut kartan, via mail eller telefonsamtal).

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 5
    Dessvärre finns inte fler markeringar längst denna gatan. Allt är plattlagt framför (mellan) husen (kedjehus) och körbanan, isf ligger de under plattorna....

Se bifogad skärmdump från tomtkartan på Lantmäteriet. Känns som att det är den gula och gröna linjen på min tidigare bild som trots allt gäller. Men allt framför där mellan tomtgränsen och körbanan är ju ingen riktigt trottoar.

Vad händer om jag godtyckligt, efter att ha frågat grannar, tex sätte rupp ett staket i stil med bild nummer två?

5. thomas33
    Renoverare · Nivå 14
    Om du har tomtkarta, är huset placerat på den och det går att mäta från en husknut ut mot tomtgränsen och få en någorlunda exakt kännedom om tomtgränserna.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det ser ju helt klart ut som du vill bygga staket långt utanför din tomt. Jag antar att det är efter den blåa markeringen på första bilden?

7. J
    Medlem Nivå 5
    Ja... precis. Det är väl ca 2m från vart den gula linjen går till var den blåa linjen går.
    Det märkliga här är, att tex de små träden som syns på bilderna, har resp. husägare själv valt att plantera (trots att det då i teorin alltså inte är deras tomt, någon kan komma när som helst och ta bort trädet eller be husägaren att återställa?)

Då är frågan, vem är denna någon som kan ha invändningar? Om grannarna är okej med det ena och det andra, och vägen är sk kvartersmark och inte ägs av kommunen.

8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 14
    Marken har en ägare och denne kan naturligtvis ha synpunkter på användningen.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Den som äger marken. Och/eller räddningstjänst eller liknande om flera börjar sätta upp staket som försämrar framkomligheten.

• Laddar…
  10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Förutom det rent uppenbart olämpliga att sätta ett staket på någon annans fastighet, så verkar det vara någon slags trottoar eller gångyta, och där ska t.ex. synskadade kunna ta sig fram utan att riskera att snava på ett staket.

11. Bowser
    Medlem Nivå 5
    Grannarnas träd kan ju ha planterats med tillåtelse från den som nu äger marken (samfällighet, bostadsrättsförening kanske?)
    Du inser väl att du effektivt kommer tvinga gångtrafikanterna att kliva ut i vägbanan om du bygger staket såsom du tänkt, och du bör ju då inse vilka följder detta kan få eller?

• Laddar…
  12. J
    Medlem Nivå 5
    Finns ingen förening/samfällighet registrerad, det är fastigheterna längs med gatan som ska äga gatan enligt Lantmäteriet. Därför jag säger att om grannarna är okej med det, och kommunen inte äger marken, vad är då ev problem?
    Körbanan används redan idag som delad väg för alla som kör till fastigheterna eller promenerar förbi, alltså den sk. "trottoaren" blockeras ju redan av träd och garageuppfarter...

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Men om folk börjar annektera den gemensamma marken, så kommer ju frågan om att bilda en registrerad samfällighet snabbt till sin spets.

Om ni nu har en samfälld mark, men ingen samfällighet så gäller konsensus. Jag tror det räcker att en av dina grannar anmäler ditt staket så kan de få kronofogden att ta bort det.

Det låter som ni borde bilda en registrerad samfällighet. Förr eller senare så kommer det att behövas underhåll av gatan. Den typen av frågor brukar kunna starta de mest osannolika grannkrig. Kan vara en fördel att ha samfälligheten på plats innan det blir så mycket frågor att bråka om.

14. V
    Medlem · Nivå 8
    Marken kan också ha last ex x-område som anger att allmänheten skall ha tillgång till marken för gång och cykeltrafik.

15. J
    Medlem Nivå 5
    Jo, nu glider vi lite in på en annan sak (som visserligen är högst aktuellt och relevant)

Faktum är, vi har ibte bott här så länge nu och området är delvis förhållandevis nyligen utbyggt. De äldsta husen är inte mer än 10 år, de yngsta ett par.
    Fram tills nyligen har ingen betalat vatten, som är kommunalt, utan det är om jag förstått det rätt tidigare ägare av marken (entreprenören som byggt husen) som stått för flera års vattenförbrukning. Just den här gatan har ju säkert ledningar, ytbeläggning, gatubelysning osv. Vad jag förstått av grannarna så ringer gemene man till en kontaktperson hos entreprenören när de ska klaga på något. Vidare så finns det ingen officiell som tex skottar eller saltar vid snöfall nu på vintern, och som jag sagt körbanan användams främst som tillfart till fastigheterna, men likaväl som fastigheternas parkeringsplats. Typ.

Det verkar vara lite vilda västern lver det hela, men så vitt jag förstått verkar de flesta finna sig i det just precis som det är. Det verkar bara fungera, och vi som nyinflyttade gnäller väl helker ibte, mer än att vi då som sagt skulle önska ett staket utanför vår framsida.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: