Byggahus.se

Hjälp med tips att ta ett företag till ARN (eller hitta annan lösning)

1. R
    Medlem Nivå 2
    Vill gärna få lite tips på vad som kan vara bra att tänka på när det gäller att ta ett företag till ARN. Bakgrunden är att ett fönster och dörrbyte inte blev helt lyckat. (Sprickor i karmarna som enligt företaget inte var helt ovanligt på de fönstren som var tillverkade med den "gamla" tekniken). Bytet gjordes för ca 2 år sedan och felet blev värre och värre och påpekades ca 6 månader efter installationen. Säljaren vi hade kontakt med skulle ta tag i det hela men återkom aldrig och eftersom vi fick barn 2+3 i samma veva så följde jag inte upp det direkt utan det tog några månader. Försökte sedan kontakt Stockholmskontoret under 2 månaders tid utan större framgång. Säljaren hade tydligen slutat och när jag väl fick tag i en person så hänvisade de mig alltid till någon annan som aldrig återkom. Till slut mailade jag direkt till huvudkontoret och skrev att jag kommer gå till ARN inom en vecka om ingen hör av sig. Får då mail från VDn som lovar att se till att fixa det som behövs. Har nu gått ca 6 månader sedan dess och de har fått massor av chanser att fixa till problemet men varje gång jag blir lovad något så drar det ut på tiden eller blir aldrig gjort. Ett måleriföretag var här och försökte fixa till sprickorna men det var som att sminka en gris. Det blev lite bättre men det är fortfarande en gris.

Nu är mitt tålamod slut så kom gärna med konkreta tips på hur jag ska dra detta fall vidare. Gissar på att ARN är nästa steg men kanske finns det andra lösningar.

Mvh Robert

2. B
    Medlem · Nivå 22
    Det kan vara bra att kontakta kommunens konsumentvägledare, de ska vara experter på juridiken kring konsumenttjänst- och konsumentköplagen. De kan ibland även kontakta företaget för att påtala vad som gäller juridiskt och hur man inte får hantera sina kunder.

3. R
    Medlem Nivå 2
    Tyvärr så har Täby ingen konsumentvägledare annars hade jag gärna testat den vägen.

4. Fadai
    Slöjdnörd · Nivå 8
    Du kan säkert ringa kons.vägledare i en annan kommun.

5. B
    Medlem · Nivå 22
  6. S
    Medlem Nivå 7
    Tyvärr är ARN oftast inte bästa lösningen. Jag rekommenderar att du pratar med företaget och ligger på. Tycker personligen du har väntat för länge utan att ligga på de sista 6 månaderna.

Visst är det jobbigt men först ska du skicka in all skriftlig bevisning, kontrakt, räkning, mail ev besiktningsprotokoll, foton etc. Muntliga saker och löften bryr de sig inte om. Sedan tittar juristen på om det räcker och är ett fall de ska ta upp. Vet inte i ditt fall men de har ju infört på vissa saker att ersättning måste vara över viss summa för att de ska ta upp det. Juristen skickar sedan din bevisning och yrkande till företaget som förhoppningsvis svarar. Sedan ska du svara på frågor till ARN mot vad företaget har sagt och så kan det fortsätta till alla frågor är utredda och ARN är nöjda. Om de bedömer att det är till din fördel och summa så är det bara ca 70 % av företag som följer ARN:s beslut. Gör de inte det kommer de även med i Råd & Rön:s svarta lista som vissa företag inte bryr sig om.
    https://www.radron.se/guider/sa-klagar-du-hos-arn-/
    Jag har drivit en resa med KLM till ARN. Där KLM slutligen betalade efter påminnelse från ARN och upplysning att de skulle komma med på svarta listan. Sedan har jag drivit process mot byggföretag och LF som slutade med förlikning.

7. S
    Medlem Nivå 7
    Tvisten ska gälla minst 2000 kronor och du måste anmäla innan 1 års gränsen då du först klagade till företaget. Du är då för sent ute för att klaga till ARN. Så du skulle ha tagit tag i det här tidigare, Sorry.
    https://www.arn.se/tvisteomraden/#bostad