Hjälp med sutterängkällare/platon/klinkers

172 läst  2 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Sitter hemma och funderar hur vi ska göra här hemma.

Huset är ett 70tals sutteränghus med entre/hall i "källarvåningen"
    Entren är orörd sen 70talet och detta är något vi vill göra iordning.

Idag är det reglat golv direkt på betongplatta med isolering, spånskivor och sedan någon form av fejkklinker i något gummiliknande material.
    Vi vill lägga klinkers i hela hallen/entren och vidare ut i korridoren som leder till ett kontor och ett gästrum.

Frågan är hur vi gör detta på bästa sätt, att jag vill riva ur det reglade golvet som ligger direkt på betongen känner jag som givet.

Vad blir bästa, enklaste, billigaste ( ;) ) lösningen för detta?

Det jag funderat på är att lägga platonmatta + golvreglar + isolering eventuell golvvärme + spånskivor och sedan lägga klinkers, eller om man kan skippa golvreglarna och lägga cellplast direkt på platonmattan.

Att lägga klinkers direkt på betonggolvet kommer resultera i väldigt stor nivåskillnader, så det är inget alternativ. Om vi annars fyller upp hela entren med betong för att få rätt nivåer och lägger klinkers så lär väl golvet bli väldigt kallt (och vad jag läst mig till så lär ev golvvärme skapa en omvänd fuktvandring om det inte är isolerat)

2. M
    Medlem Nivå 1
    Ingen? :lying:

3. B
    Medlem · Nivå 17
    Är det alltså träreglar som ligger direkt på betongen idag?
    Har de klarat av det bra eller har de blivit fuktskadade?

Klinkers känns ju väldigt kallt och ska man ha det i mer än bara där man tar av sig skorna bör man nog ha golvvärme eller vara beredd att lägga ut mattor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: