Byggahus.se

Hjälp med strategi, har lagt bud och får ingen respons.

1. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem
    Men tycker du att det är rimligt att likställa en utbildad och erfaren mäklares strategier med en privatpersons? Det förutsätter ju i så fall att bägge har exakt samma insyn och exakt samma kontroll över processen och så är det ju inte. Som köpare är man i ett underläge, åtminstone i någorlunda attraktiva områden. Jag skulle säga att de allra flesta upplever att de är i händerna på mäklarna. Om man hade en betalningsmodell där säljare och köpare delade på kostnaden, alternativt att köpare kunde representeras av en köparmäklare så skulle förmodligen marknaden se helt annorlunda ut. Även om det kanske inte är helt realistiskt.

Nåväl, kan i alla fall passa på att meddela att kontrakt skrevs idag :) så i slutändan har jag inte så mycket att klaga över...

Redigerat 24 jun 2015 23:41
    • Laddar…
  2. T
    Husägare · Stockholm · 4 191 inlägg

twoody

Husägare
    Grattis

3. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 496 inlägg

-MH-

Medlem
    Det kan man, men det är inte många som tycker det är mödan värt.

Du är inte "i händerna" på någon alls, men du kanske är ovan att göra affär mellan två likvärdiga parter, och är van vid det starka konsumentskyddet vi har i Sverige.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Stockholm · 629 inlägg

jimih

Medlem
    I grunden håller jag med dig. Mer transparens är att föredra. Men ser två problem:

1. Hur avgör man att en person uppgett korrekt personnummer? Eller att mäklaren inte använder personnummer på icke inblandade människor?
    2. Ska vem som helst kunna få ut denna lista med personnummer?

Varför är det nödvändigtvis något fel?

5. J

jimih

Medlem
    Nej, absolut inte. Det är helt klart rätt och rimligt att ställa större krav på en mäklare än en privatperson. Men det förklarar inte varför man börjar prata om dessa krav i en diskussion om en mäklare som försöker få igång en budgivning genom att ringa runt till tidigare intressenter. Det blir mer som ett "goddag yxskaft" när man konstaterar något som vi nog alla här redan vet om och håller med om.

Ju attraktivare område, destå högre priser generellt. Ju högre pris, destå rimligare blir det att anlita en egen mäklare även som köpare. Det borde minska risken för "allmänt fuffens" eller liknande av den andra mäklaren. Kvar är då "problemet" med att den mäklaren envisas med att försöka hitta andra människor som också kan tänkas buda på objektet, och därmed kan orsaka en ovälkommen prisökning. Dvs hela "problemet" med utbud och efterfrågan.

Nu menar jag inte att du på något sätt antytt att du är emot utbud och efterfrågan, men det är inte helt ovanligt att se tendenser till såna åsikter i detta forum. Att en säljare försöker få högsta möjliga pris för sitt objekt är bara naturligt, och han kan rimligtvis pressa upp priset så långt han vill (själv, eller mha en mäklare). Men vill han få till en försäljning så går han såklart inte över alla presumtiva köparnas smärtgränser.

Som sagt, man kan ta in en mäklare även som köpare. Vad skulle hindrar det? Angående att dela på kostnaden, resultatet blir ju samma om man bara mentalt bakar in den kostnaden i priset för objektet, och bjuder därefter.

Grattis :)

6. J

jimih

Medlem
    Svarar på mitt egen inlägg här, då jag funderat en vända till... Man skulle kunna få till en lösning kopplad till någon form av e-legitimation, och att man registrerar buden i ett betrott system som administreras av en organisation som bedöms som opartisk och pålitlig. Då skulle man själv få registrera sitt bud med t.ex Bank-ID eller valfri "bank-dosa", och man tilldelas i detta system ett unikt ID som är detsamma för alla budgivningar man går med i, men som inte enkelt går att spåra tillbaka till ett personnummer för en utomstående person. Dessa IDn kan vara publika, liksom alla inlagda bud. Då kan man som lekman enkelt se om en viss mäklare har haft samma personer som budgivare på en rad olika objekt, och om man misstänker fuffens kan man anmäla så kan t.ex mäklarsamfundet eller en advokat begära ut mer information om dessa budgivare, för att t.ex kunna se om det är släktingar eller nära vänner till mäklaren.

MEN... Jag skulle bara stå bakom en sån lösning om den var frivillig. Dels för att alla tycker inte det är värt extra besvär, kostnader och minskad integritet för att få något som kanske inte ger dom något direkt mervärde. Och dels för att ett frivilligt system skulle kunna innebära att om folk ser fördelarna men tycker att implementationen är för dålig, så kanske ett bättre konkurrerande system dyker upp efter ett tag. Sen efter ett tag, så skulle det kunna innebära en konkurrensfördel för de mäklare som erbjuder denna tjänst för de som ska sälja hus, pga det faktum att allt fler presumtiva köpare efterfråga det.

7. Hosse
    Medlem · Akershus · 129 inlägg

Hosse

Medlem
    Måste vara sjukt svårt att handtera ett sånt system med budgivning som man har i Sverige. Vi bor i Norge sedan 97 och här är alla bud bindande. Snabba budrundor, och snabb försäljning.

Med den vanan så var det en mardröm att köpa stuga i Sverige. Vi vann budrundan på en stuga, köpte in skumpan och började planera hur stugan skulle bli. Plötsligen fick vi en SMS på kvällen om att stugan var såld til nån annan för 10.000 kr till och dom redan betalat handpenningen (eftersom dom var i Sverige givetvis)..

Inte minst. I Norge så sätter man alltid tidsfrister på buden. Kan vara så korta som 15-30 minuter.I Sverige kan man tydligen suga på karamellen så lenge man vill..Gkö

Bara en digresjon:)

Redigerat 30 jun 2015 17:10
  8. V
    Medlem · Södermanland · 14 inlägg

vilhelm86

Medlem
    OKEJ , angående personnr när det gäller bud....vi tar 1 exempel om budgivare måste uppge personr mäklaren har ju namn och nummer till ovanstående..... om personen budar ena veckan på en 1:a på 20 kvm veckan efter på en 6 rumsvilla....och 3:de veckan på en 2:a också vidare och kontroll görs på mäklare exempelvis 15 affärer bakåt.
    Borde ske slumpmässigt.....ungefär som kontroller görs av restauranger sköter sig.
    Då tror jag bara inte, då vet jag att dom värsta uppdagas.

9. V
    Medlem · Södermanland · 14 inlägg

vilhelm86

Medlem
    Jag har själv upplevt när jag budar har jag fått svar 15 sekunder efter jag lagt ett bud att budgivare "3" har höjt 50 000:-
    Och inte bara i 1 affär och jag tror inte alla bara lägger bud utan tänker efter något....dessutom när jag har förlorat budgivningen och jag tänkt och inget att göra.
    Dagen efter blir jag uppringd av mäklaren som säger högsta budgivaren fick inte sitt lån....men om DU betalar det han skulle ha gjort kan det bli affär....då säger jag men jag har ju budet under honom och för det kan jag köpa....blir det tyst....sedan hör man inget!!!!

10. B
    Medlem · Jönköping · 91 inlägg

brunnbytarn

Medlem
    Jag lade ett bud i tisdags på ett objekt som legat ute i 5 månader utan att bli sålt. Mäklaren lovade att höra av sig.
    Ringde idag igen, inget svar från mäklaren så jag lämnade meddelande på telefonsvararen. Har inte hört något.
    Blir lite fundersam ändå, någon form av återkoppling borde man få på tre dagar tycker jag.

11. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 688 inlägg

MagHam

Husägare
    Någon form av besked ska man naturligtvis kunna få, det håller jag med om...

Men en säljare har rätten att be mäklaren vänta och det är inte säkert vederbörande ens behöver, eller vill, sälja under acceptpris.
    Alla sitter inte sjön för att låta sig stressas. Att då kasta in hot kan faktiskt ha motsatt effekt.

12. B
    Medlem · Jönköping · 91 inlägg

brunnbytarn

Medlem
    Idag ringde jag mäklaren. Säljaren tyckte att budet var lite lågt. Mäklaren undrade om jag möjligtvis kan tänka mig ett högre bud.
    Inte i dagsläget tänkte jag, att börja buda mot sig själv är rätt korkat.
    Mäklaren sa nu att helt plötsligt är annat par var intresserade Men hade inte fått ok från banken.
    Jag förklarade att vi är intresserade, har ok från banken, tänker inte besiktiga vi vill skriva papper direkt. Mäklaren lovade att snacka med säljaren och återkomma direkt.
    Får ett sms om att det kommit ett bud på fastigheten, mitt bud. ( konstigt det inte kom förra veckan).
    Fyra timmar senare ringde jag mäklaren och undra vad säljaren hade gett för respons. Tyvärr hade mäklaren varit upptagen och inte hunnit ringa. Hon skulle ringa direkt och återkomma. Det var fyra timmar sedan.

Jag vet inte om mäklaren försöker dra ut på tiden för att få igång en budgivning.

Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta press för att få besked.
    Höja budet ett snäpp och säga att det gäller idag, är det inte godkänt och annonsen borttagen idag så gäller mitt gamla bud?

Säga att vi är intresserade av en annan fastighet och behöver besked annars backar vi från budet och budar på det andra stället?

13. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 647 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag tycker inte det är en viktig fråga, dessutom vill jag den dag jag säljer mitt hus att mäklaren jobbar stenhårt för att sälja huset till bästa priset/villkor

14. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 887 inlägg

pelpet

Medlem
    Det här är ju ett klassiskt förhandlingsspel och båda parter spelar med dolda kort för att försöka få igenom affären till så bra pris som möjligt. Ni är ju uppenbarligen beredda att höja priset, medans ni inte vet hur angelägna säljarna är att få huset sålt. De kanske kan tänka sig att vänta på ett bättre pris också.

En metod som skulle kunna fungera är att boka in ett möte med säljare och mäklare där ni förklarar att ni vill avsluta affären där och nu, och be om ett motbud som säljaren kan acceptera och försök förhandla ned det. Och om säljaren går ner till rätt pris så skriver ni på, annars avstår ni så får säljaren försöka hitta en annan köpare. Det innebär givetvis att ni bör vara beredda att avstå huset om budet är för dåligt.

15. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 688 inlägg

MagHam

Husägare
    Fungerar bara om säljaren är stressad av något skäl att avsluta. Annars rycker hen bara på axlarna.

Rent generellt, ställer man villkor eller "hot" så ska:
    - Dom vara reella och betyda något viktigt för motparten
    - Man vara beredd att verkställa

Denna princip gäller allt från lagar och regler i samhället, till barnuppfostran och ränteförhandlingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.