Byggahus.se

hjälp med spis

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej , jag har köpt en ny lägenhet med en gammal spis jag skulle vilja byta ut till en med häll , det jag undrar är det bara o köpa en 230v spis (70cm ) den spisen jag har du står det på kontakten den är 230v. Så här ser mitt proppskåp ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150315_200244.jpg

2. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Ja du har enfas till lägenheten så det blir 230 V spis, det är numera det vanliga även om de kan anslutas med två- eller tre faser också.

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Säkringen längst till vänster, är den grön eller blå? Det ser grönt (6A) ut på bilden, men en säkring till spisen borde vara blå (20A). Kanske är färgåtergivningen dålig på bilden, men om det är en 6A säkring till vänster så verkar något fel.

4. K
    Medlem Nivå 1
    Den verkar vara blå

5. T
    Medlem · Nivå 10
    Den nya spisen skall vara märkt 230/ 400 v. Dom spisarna har ofta anslutningsalternativen 1 , 2 eller 3 faser.
    Det finns fortfarande spisar utan induktionshällar som är märkt 400v 3 eller 400v 2 . Dessa spisar kan inte användas i lägenheten.

6. K
    Medlem Nivå 1
    Okej så jag skulle kunna köpa denna spis till exempel http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/spis/SK7604/elektro-helios-spis-sk7604

Kmr jag kunna köra ugnen o alla plattor samtidigt eller kommer inte det gå? Läst att ibland kan man inte köra på ugnen o 2/3 plattor för då går säkringen ?

7. K
    Medlem Nivå 1

Redigerat 16 mar 2015 07:49
  8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej, det står kort o gott "400 V" vilket man inte kan tolka som enfas 230 V. Spisar brukar inte märkas med dubbla spänningar vad jag sett, utan den ska vara märkt t.ex "400 V 3N~" eller "230 V~" för att passa ditt fall. För förklaring, se http://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Edit: Din andra länk pekar dock på en 230 V-spis. Önskar dock att elgiganten kunde vara tydligare här.

Redigerat 16 mar 2015 06:47
    • Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 10