Byggahus.se
Hej!

Håller på med sista slutklämmen hos en bekant som har satt in nytt HTH-kök. DIskmaskinen är en Bosch av inbyggnadsmodell och en firma var här igår och satte in den samt monterade på luckan. Vi stötte på ett problem nu när vi ska sätta sockel på hela köket. Se nedan bilder

20180310_104251_Burst02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1: Nu ligger sockeln mot diskmaskinen och luckan går att stänga, men den ligger alldeles för långt in om man jämför med kökets sockelben.

20180310_104341.jpg
Skapa konto

Bild2: Sockeln är av standardhöjd från HTH och är såhär hög i förhållande till diskmaskinens front.

Problemet är att om sockeln under diskmaskinen ska ha samma höjd som resten av köket måste den ligga precis mot diskmaskinens ben, annars slår dess front i sockelns överkant när luckan öppnas. MEN om den ligger så långt in hamnar den inte alls i liv med kökets sockel i övrigt, som är fäst på utsidan av de svarta köksbenen.

Detta är första gången jag monterar ett kök med inbyggd diskmaskin, så det är inte helt omöjligt att vi gjort något fel. Dock var det en firma här och monterade diskmaskin och front, och man kan tycka de vet vad de gjorde.

Hur ska detta problem lösas? tack på förhand

/HLH

Bästa svaret

Sockeln är för hög, behöver sågas av i höjdled. Standard att man får göra så.

Om sockeln går hela vägen brukar det se ut så här

• 5FB8546A-33C1-4757-AC59-D0A80C83C28D.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
eller montera variohing

• Gilla
hemljuvahem86
  • Laddar…
Då förstår jag, tackar för hjälpen. Vi hade bara en sockelbit kvar så ville inte såga innan jag var säker, även om jag gissade att detta är den enda lösningen.

electroluxaren electroluxaren skrev:
variohing
Vad är variohing ? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.