Byggahus.se

Hjälp med shuntautomatik (Esbe 90c)

1. C
    Medlem · 27 inlägg

Chris.B

Medlem
    Har sökt och läst ett fåtal trådar om ESBE 90C men blir inte mycket klarare i huvudet för det och hoppas på att få lite tips här.

Vi har precis bytt ut vår ac-tank och fått egentligen hela vårt system omgjort. Problemet vi dock har är att tanken laddas och blir varm men den släpper inte ifrån sig varmvatten ut till radiatorerna. Jag har kollat igenom systemet 10 gånger, läst manualen och försökt felsöka utan framgång.

Värmekretsen och värmepumpen (symbolerna) går inte igång och jag förstår att det är därför inget vatten åker ut till radiatorerna.

Men varför går det inte igång? Jag har kollat igenom varenda inställning, utomhusgivaren stämmer, dag/nattetid etcetera stämmer.

Jag vet inte ens var jag ska börja felsöka längre.

2. S
    Hobbysnickare · Västra Götaland · 246 inlägg

Småbrukaren

Hobbysnickare
    Bilder hjälper! :D Är shuntventilen monterad åt rätt håll?

3. C
    Medlem · 27 inlägg

Chris.B

Medlem
    Tre månaders svar på ditt inlägg.. Av någon anledning så startare värmekretsblandaren och allt löste sig. Nu står jag dock här tre månader senare med samma problematik. Hela systemet har fungerat utmärk men nu rätt som det är så vill inte blandaren gå igång vilket gör att det tar en evighet för tanken att bli varm.

Jag har funderat på om det är utetemperaturen som gör att det spökar men vi har haft den här temperaturen ett flertal ggr sista tre månaderna utan problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2023-03-20 20.08.26.jpg
    2023-03-20 20.08.46.jpg
    2023-03-20 20.08.50.jpg
    2023-03-20 20.09.04.jpg

4. S
    Hobbysnickare · Västra Götaland · 246 inlägg

Småbrukaren

Hobbysnickare
    Vi bumpar upp tråden och hoppas någon mer kunnig än jag kan komma med någonting.

5. L
    Medlem · 1 041 inlägg
    Det skulle hjälpa med mer info. Vad är det för värmekälla och vad menar du med ’blandaren’?
    Du har över 60 grader i tanken i dina bilder

6. C
    Medlem · 27 inlägg

Chris.B

Medlem
    Hej,

Vedeldning. Om jag själv ska vara helt ärlig så vet jag inte vad "värmekretsblandaren" gör för jag hittar ingen information kring detta i varken manual eller nätet. Det jag vet är att när symbolen för blandaren inte är svart/aktiv så händer mer eller mindre ingenting med skiktningen i tanken.

Jag har 60 grader i toppen av tanken men i botten är det runt 30-40 och det tar otroligt lång tid för värmen att bli jämn i tanken när symbolen för värmekretsblandaren inte är igång.

7. V
    Medlem · Stockholm · 712 inlägg

Viktorbyggahus

Medlem
    Har du kollat att shunten reglerar cirkpumpen, att shunten blandar i rätt riktning, och ratten bakom inte är stel/sitter fast?

• Laddar…
  8. C
    Medlem · 27 inlägg

Chris.B

Medlem
    Ska kolla så att inget är stelt/sitter fast. Det har ju fungerat väl tidigare så jag tänker att allting bör vara korrekt egentligen. Dubbelkollar.

9. L
    Medlem · 1 041 inlägg
    'Värmekretsblandaren' blandar det kalla retur vattnet från dina radiator med det varma från din tank. När du menar att det ta lång tid för att värmen bli jämn menar du att det blir 60 grader topp och botten?

10. L
    Medlem · 1 041 inlägg
    Hur stort är huset? Din cirkulationpump är inställt på max och returledningen är kopplat på tankbotten först sedan vidare till blandaren (även kallas för shuntventil). Lite konstigt byggt, min åsikt. Jag undar om cirk pumpen förstör skiktningen när ingen värme behövs. Sedan att den tar värme från mitten av tanken är inte hellre optimalt, min åsikt igen. Bättre att ta värmen från den högsta anslutningen.

11. C
    Medlem · 27 inlägg

Chris.B

Medlem
    Tack, då förstår jag vad den gör. När den är igång går det snabbare för värmen att bli jämn i topp och botten ja. När den är av tar det lång tid för den att bli 60 i topp och botten. Som jag skrivit tidigare, det har fungerat väl i några månader för sen inte fungera -> tar lång tid för värmen att bli jämn i topp och botten.

Huset är på cirka 120 kvadrat, två plans.

Ska man i det här läget tar in någon annan firma för att se över vad de tänker kring installationen?

Redigerat 27 mar 18:18
  12. T
    Medlem · Kronoberg · 4 inlägg

träsktrollet

Medlem
    Kontakta Esbe´s kundtjänst så kan de nog hjälpa dig 0371570100

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.