Byggahus.se

Hjälp med sätta upp eluttag

1. S
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    uttag1.jpg
    uttag 4.jpg
    uttag2.jpg
    uttag.jpg

Hej Gott folk!
    Jag behöver hjälp att sätta upp/installera ett eluttag för att i efterhand sätta upp en taklampa!

Räcker det med att jag separerar vit respektive grön sladd från plåten/nuvarande uttag för att sen koppla in vit sladd på N och grön sladd koppla in på P!

Har aldrig gjort något sådant förr så jag behöver all råd tips och hjälp som behövs.
    Jag måste stänga av all ström från strömbrytaren antar jag?
    Tack på för hand!!
    /Shosho

2. T
    Medlem · Nivå 6
    Det viktiga i sammanhanget är att du bryter spänningen i din elcentral. Bryt den inte enbart på brytaren på väggen, för säkerhets skull. Sedan brukar man alltid mäta om det finns spänning med en spänningsprovare, och det gör man ju mest för att uttaget kan vara felkopplat eller liknande (för sin egen säkerhet alltså).

Sedan är det in med vit på N och grön på P som gäller. Eftersom vit i ditt fall går till övriga blå trådar bör alltså den vita till uttaget vara nollan.

Var noga med att monteringen blir korrekt i uttaget, dvs att kabeln inte trillar loss utan sitter fast.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Nivå 13
    Du har jord i dosan, är resten av rummet jordat när det gäller vägguttag etc? Eller passerar jorden bara förbi?
    Om hela rummet i övrigt är jordat skall du ha ett annat lamputtag, med jord.

Jag hade också bytt ut vit och grön mot ny FK, dom där trådarna är gamla i förhållande till övrig FK i dosan.
    Tändtråden är skarvad, så det krävs ju att man trådar om mellan strömbrytare och dosa isåfall och man undrar ju varför det inte är gjort, när man ändå trådade om, kan vara ett rörstopp iof.

Det ser även ut som att den gulgröna tråden i den lila 6-manna WAGON inte är helt itryckt (kan vara en synvilla). Kontrollera alla kopplingspunkter att ledarna är ordentligt itryckta när du ändå är där uppe.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 2
    Hej Kjell!
    Jag har nyligen flyttat in så jag har inte tittat noga på alla uttag :( Jag tror det är jordat uttag i hela lägenheten :surprised:
    Köpte med ett lamputtag som är jordat för säkerhetensskull.
    Byte av Vit och Grön mot ny FK? Trådning mellan strömbrytare och dosa, är det något som jag kan göra själva eller måste jag hyra in nån elektriker? Finns varorna hos Bauhaus?
    Tack på för hand

5. F
    Medlem Nivå 10
    Du får inte göra något av det här själv, inte ens sätta upp uttaget. Så det första du måste bestämma är om du ändå vill fortsätta själv. I så fall kan du nog lösa det med hjälp av forumet här, men det är en stark rekommendation att avstå om du känner dig osäker.

6. B
    Medlem Nivå 5
    Har dom ändrat reglerna?

7. F
    Medlem Nivå 10
    Det har aldrig varit tillåtet att sätta upp uttag. Det är tillåtet att byta ut ett befintligt uttag mot ett med samma funktion (och motsvarande för brytare), men det är allt.

• Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 5
    Är det inte byta ett uttag ts ska göra eller missuppfattar jag. Ta bort det gamla och dit med ett nytt

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, i nuläget finns där inget lamputtag. Bara en fast inkopplad lampa. Men rent regelmässigt är det hårklyveri. Det gäller ju inte att dra fram el till en ny position osv.

Det väsentliga är om TS känner sig säker på hur det skall göras på ett säkert sätt. Viss hjälp går att få ex. här på forumet. Men man bör förstå el tillräckligt för att förstå varför det skall vara på ett visst sätt, inte bara sätta "rätt" färg på angiven kopplingsklämma.

10. S
    Medlem Nivå 2
    Jag tänkte bara sätta upp eluttaget! Först stänga av strömbrytaren och sedan med en späningsprovare testa för att se att det inte finns något ström! Därefter sätta Vit kabel in på N och Grön in på P. Det här klarar jag av!

Är det då nödvändigt att byta grön och vit trådar mot ny FK? Då dessa är gamla i förhållande till övrig FK? Tändtråden är skarvad så det krävs att man trådar om mellan strömbrytaren och dosan är det nödvändigt? Det här däremot inget som jag tänker ge mig på!

Vad är ett rimligt pris för att ta dit en elektriker?

11. F
    Medlem Nivå 10
    Du behöver inte byta FK om den gamla verkar fräsch. Däremot måste du koppla in jord i uttaget om uttagen i rummet är jordade. Då måste det antingen finnas ett ledigt hål i toppklämman för jord, eller så måste du byta den toppklämman mot en större. Du behöver även en kort stump gulgrön FK 1,5 mm2. Du måste också känna till hur man monterar FK i toppklämmor. Det är inte svårt men man kan göra fel om man aldrig gjort det innan.

• Laddar…
  12. F
    Medlem Nivå 10
    Och du får under inga omständigheter montera ett uttag som är avsett för jord utan att koppla in jorden! Om du ska fuska och köra utan jord får du köpa ett ojordat uttag. Det är inte rätt men mindre fel än att montera ett jordat uttag utan jord.

• Laddar…
  13. H
    Moderator · Nivå 25
    För det första: Du skall INTE bara stänga av med strömbrytaren. Bryt strömmen i centralen, antingen säkringen för den gruppen (om du är absolut helt säker på vilken säkring det är), eller via huvudströmbrytaren.

När du har brutit spänningen så MÅSTE du kontrollera att den verkligen är bruten, just i den dosa där du skall koppla. Det händer att huvudströmrytare går sönder så att de inte bryter alla 3 faserna trots att det ser avstängt ut. Du kan kontrollera med hjälp av bef, inkopplad lampa, eller med mätinstrument. En vanlig spänningsprovare duger inte för att kontrollera att det är spänningslöst. Man kan använda den för att se om spänning kanske finns, men inte för att kontrollera att spänning inte finns. Oavsett vilken metod du använder för kontroll så skall du dubbelkolla. Dvs. koppla igång strömmen ex. med säkringen igen, och se att lampan nu lyser, stänga av igen och koppla. Eller med mätinstrument så mäter man först på något som har spänning, testar instrumentet, därefter på det som förväntas vara spänningslöst, och viktigt: Mät igen på något med spänning, instrumentet kan ha gått sönder när du mätte på det "spänningslösa".

• Laddar…