Hejsan,
Jag har förvärvat en Stenbergs skiv- och bandputs som gissningsvis är från 60-talet. Det är en rejäl gjutjärnsmaskin i behändigt format.
Nu till problemet, tyvärr har fästet till spännhjulet spruckit och den ena delen är försvunnen. Jag har därför ingen aning om hur fästet ska se ut i helt utförande. Det gör det lite utmanande att ge sig på en reparation.
Finns det möjligen någon här på forumet som har en sådan maskin och som kan tänka sig att dela bilder och mått på hur fästet ska se ut?
Bifogar bilder på både fäste och putsen.
Tack på förhand!
Jag har förvärvat en Stenbergs skiv- och bandputs som gissningsvis är från 60-talet. Det är en rejäl gjutjärnsmaskin i behändigt format.
Nu till problemet, tyvärr har fästet till spännhjulet spruckit och den ena delen är försvunnen. Jag har därför ingen aning om hur fästet ska se ut i helt utförande. Det gör det lite utmanande att ge sig på en reparation.
Finns det möjligen någon här på forumet som har en sådan maskin och som kan tänka sig att dela bilder och mått på hur fästet ska se ut?
Bifogar bilder på både fäste och putsen.
Tack på förhand!
Inte helt intiutiv hur det är tänkt att vara, även med spännhjulet på plats. Men jag kan montera det igen och ta bilder då. Någon här på forumet kanske har en bättre idé om hur det ska vara än mig.H heimlaga skrev:
Här kommer några bilder på hur det ser ut men hjulet på plats. Verkar som den förlorade biten har till uppgift att vara mothåll som justering av spännhjulets vinkel. Skulle vara superintressant att hitta en bild på hur originalet ser ut.H heimlaga skrev:
Det ser ut som om vinkelinställningen fungerade med skruven som går i det gängade hålet i den runda stången och som låstes i läge med kontramuttern. Skruven tryckte mot någon numera försvunnen del som stöddes av en alldeles för klen arm som har brutits av.
Jag skulle konstruera om det så skruven genom stången trycker mot en nytillverkad länkarm fastsatt i den klykformade delen längre bort.
Eller ännu hellre en skruv på tvären som löper i en ledad mutter i klykan och trycker mot maskinstommen under och ovanför klykan.
Jag ser åtminstone tre olika lösningar.
Jag skulle konstruera om det så skruven genom stången trycker mot en nytillverkad länkarm fastsatt i den klykformade delen längre bort.
Eller ännu hellre en skruv på tvären som löper i en ledad mutter i klykan och trycker mot maskinstommen under och ovanför klykan.
Jag ser åtminstone tre olika lösningar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Reservdel duschdraperistång, hjälp att hitta?
Badrum -
Hjälp välja rätt reservdel till en Westerberg toa
Vatten & Avlopp -
Hjälp med trasig duschvägg - märke, reservdelar
Badrum -
Hjalp med identifiering + reservdelssats till tryckomkastare
Badrum -
Hjälp med vattenutkastare (märke + reservdel)
Vatten & Avlopp