Hjälp med råttor

2k läst  39 svar

Sida 3 av 3
  1. R
    Medlem · Nivå 9
  2. M
    Medlem Nivå 3
    Hoppas fan att du driver.

Fotografen och Staffan2000 gillar
  3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 9
    Ahh, ännu en skämtare med flytetygs-referens! :crysmile:

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej, jag tror att det ligger mycket djupare än så.
    Den primära instinkten för en katt, framför allt en kattmamma, är att fånga bytesdjur och ta hem dem till sitt bo, för att ge mat åt sina ungar.
    Så det är alltså inte något tramsigt "visa upp hur duktig jag är" beteende,
    utan ett led i att hålla sin familj och sitt släkte levande.

Min tolkning i alla fall.

5. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Man kan både få en fantastisk vän för många år, utmärkt jägare och göra en välgärning om man adopterar en katt som på ett eller annat sätt råkat illa ut och blivit omhändertagen. Jag tog nyligen hand om en liten hona från en sådan förening i närheten. Kostade 1100, men var då veterinärbesiktigad, kastrerad, vaccinerad och ID-märkt.

Tillsammans med min tidigare Abessinier är hon den absolut gosigaste, intelligentaste och trevligaste katt jag träffat. En glädje varje dag. Trots att hon varit med om en del och tvångsomhändertagits av Länsstyrelsen. Av det märks ingenting, utan att hon möjligen är extra glad och tacksam att ha hamnat hos någon som gillar katter och tar hand om dem på bästa sätt.

6. S
    Medlem Nivå 1
    En del katter kan bli lite irriterade av råttor.

Katter tar generellt inte fullvuxna råttor eftersom de är för stora. Råttungar, möss, sork o.d. kan de ta.
    Fällor och gift kan tillfälligt minska antalet råttor men eftersom de förökar sig snabbt är det bara en tillfällig lösning (det har forskats en del på preventivmedel för råttor). Det vikitigaste är att se till att mat och bostad inte finns för dom. Använd stängda förpackningar (ej gnagvänliga) och täpp till ställen de kan krypa in (plåt eller tätt punktsvetsat stålgaller).

7. P
    Medlem Nivå 4
    Tror problemet är tillfälligt löst för den här gången. Vi har satt plåtar precis överallt de kan tänkas komma in. Tidigare hade vi två öppna avfallskärl under diskbänken. Tror påsen med matrester till biogas var en riktig läcker buffé... köpte nya kärl med lock och är noga med att slänga ut dem 2 ggr per dag och viktigast på kvällen så det är tomt på natten.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag gjorde en snabbtitt på Blocket, och i Halland finns det 84 annonser under katt till salu.
    Prisintervallet är 500 kr - 12000!
    Vi köpte våra två bondkatt-ungar för fyra år sedan för 100 kr styck. Men sedan tillkom naturligtvis kostnad för kastrering, vaccinering ID-märkning och sådant.

Men det finns nog gratis katter att få överallt. I Halmstad heter hemmet för övergivna katter Kattfoten:
    http://www.djurskyddet.nu/kattfoten/katterna/katter-pa-hemmet/

9. K
    Medlem Nivå 8
    Katter är (jämfört med många andra husdjur) väldigt ”självgående”.... Det finns alltid både vuxna och unga katter som behöver ett hem. Om man tittar hos närmaste katthem har de säkert något som kan passa er!

Visserligen är det ovanligt (men inte omöjligt) att katter tar vuxna råttor, men bara det faktum att det FINNS en katt i huset är mycket avskräcksnde för en råttfamilj. Närvaron av ett rovdjur blir en konstant stressfaktor som de helst undviker. Samma sak gäller möss, de undviker helst hus med katt.

Som ett plus i kanten är närvaro av katter positivt för barns immunförsvar och barn som växer upp i hem med husdjur (inkl katter) löper mindre risk att drabbas av allergi (under förutsättning att i grn i familjen är allergiska från början förstås :) )

10. P
    Medlem Nivå 4
    Hmm vi hade ju problem med möss först och sen kom råttorna. Någon som vet om råttorna skrämmer bort möss?!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: