Byggahus.se

Hjälp med procurve Switch.

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej.
    Jag har idag en d-link dir 655 som sköter mitt nätverk men eftersom dom fyra portarna inte räcker längre så behöver jag uppgradera. Jag har en HP Procurve 1700-24 liggandes och skräpar som jag tänkte att jag kunde använda. Men hur gör jag lämpligast för att sätta upp detta? Vill ju fortfarande ha kvar d-linken till det trådlösa. Jag har även ett adsl modem ut mot omvärlden. Tips på i vilken ordning sakerna skall sitta och om jag behöver göra några inställningar av portar på någon av burkarna, mottages tacksamt!

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    det är bara att plugga in prokurvan i en av dlinkens fyra portar. I dlinken behövs inga inställningar för detta, procurven kan jag inte men jag antar att det är en vanlig switch och då lär inget behöva göras där heller.

3. F
    Medlem · Nivå 9
    1700 är HP´s enklaste övervakningsbara switch.
    Den har inget riktigt admin gränssnitt utan det finns bara Web GUI i den.
    Det är någon 192.168 adress satt från fabrik i dom där.
    Manualen hittar du på www.procurve.com om du skulle behöva.
    Det är bara att koppla in den på lansidan av d-link routern.
    Fredrik

4. H
    Medlem Nivå 5

Hjälp med procurve Switch.

Jag gjorde en fabriksåterställning på procurven och kopplade in den. Det verkar funka bra. Alltid kul när saker går lättare än man tänkt.

5. ullet
    Hobbyelektriker · Nivå 6

Sv: Hjälp med procurve Switch.

Ett tips är att koppla d-linken till port 23 eller 24 på procurven. Då har du 1 gbit mellan dom.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    antagligen är det också klokt att koppla allt lokalt som kopplas upp med sladd till hp-switchen. Gissar att den har bättre switch-prestanda än dlinken.

7. B
    Medlem · Nivå 11
    Observera att portarna 1-22 bara klarar 100 Mbit/s. Därför bör man som ullet skriver använda port 23 eller 24 för att koppla switchen till DIR-655.
    Då har man sammanlagt 4 Gbit-portar tillgängliga, 3 på DIR-655 och 1 på switchen. Dessa bör användas för eventuell NAS och de PC som är inblandade i filkopieringar. När man kopierar stora filer mellan enheter så har man stor nytta av Gbit-nätverk.