Hjälp med planlösning

1k läst  42 svar

1. Rydell85
    Medlem Nivå 2
    Hej Alla

Jag och min flickvän kommer bygga hus under året och har börjat skissa på planlösning.
    Tanken är att vi kommer bygga ett 1 planshus med inredningsbar vind.Vi har idag inget behov av en övervåning men gillar höjden vi får i köksdelen och hallen samt kommer behövas i framtiden.
    Huset kommer vara ca 150 kvm på nedervåningen och 90 på övervåningen. Se bifogade ritningar för mera info

- Någon som byggt något liknande hus?
    - Hur tycker ni planlösningen ser ut? Är det några rum som ni tycker är för stora respektive för små?.
    - Hur ser ni på att det är 2 sovrum på bottenvåningen och 2 på övervåningen? Kan det bli problematiskt?
    - Någon som har en uppfattning av vad huset skulle kosta? Har fått en prel. offert på 15-20 kkr/kvm i lösvirke.

Tack på förhand!

//Richard

2. Rydell85
    Medlem Nivå 2
    Såg att bilden för övervåningen inte hängde med. Bifogar den här!

3. major_tom
    Renoverare · Nivå 8
    långt mellan sovrum och badrum på nedervåningen, sen inget tillgängligt badrum eller toalett för sovrum 4 utan då måste man springa ner en trappa eller in och störa i sov3? förstår i princip inte alls övervåningen, layouten kanske är bra men det är omöjligt att säga för ritningen är väldigt konstig. vad är de stora blocken i sovrummen som ser ut som en del av väggen?

4. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Bottenvåningen ser bra ut. Övervåningen är obegriplig. Varför denna gigantiska walk-in closet? Är det som i ölreklamen...?
    Och varför enskilt badrum i sovrum 4?

5. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 7
    Vad är det för pinnar som sticker upp på fasaden, någon slags flaggstänger?

Förstår jag ritningen rätt att det är öppet från köket mot övervåningen?

6. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Det är gavlarna du ser som "flaggstänger" :)

7. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 7
    Jaaa, såklart :oops:

8. Rydell85
    Medlem Nivå 2
    Tack för feedbacken, är det viktigt att toaletten ska vara nära sovrummen? Kan tänka mig att det är skönt på natten iofs!

Förlåt, förstår att det ser konstigt ut. Blocken är två sängar jag råkat snitta när jag gjorde ritningen :)

Gällande toaletten så tog jag inspiration från en husmodell som hade en separat föräldrardel med stort dress o badrum för föräldrar rummet. Ett alternative är att lägga en hall vid sovrum 3 och skapa ett sovrum till och separat badrum istället.

9. Rydell85
    Medlem Nivå 2
    Yes det stämmer, öppet till kök och hall.

Pinnarna är bara takstolar, får inte till taket i CAD programmet. Saknas även en del fönster på övervåningen.
    Men om du kollar på detta hus tror jag att det klarnar, i princip ganska likat fast jag har krympt huset och önskar ha högre väggliv på övervåningen :)

https://rorvikshus.se/kundritningar/3158/

• Laddar…
  10. Rydell85
    Medlem Nivå 2
    Haha ja nästa som ömreklamen :)
    Nej jag hade detta som inspiration för övervåningen när jag ritade och tyckte det såg Nice ut!

https://rorvikshus.se/fagerhult/

11. J
    Renoverare · Nivå 16
    Det första jag reagerar på är storleken. Ca 250kvm och 6rok.

Jag tycker hela huset är "onödigt" tilltaget faktiskt, bla planerat sovrumsdel på över 50kvm där uppe?

Jag hade gjort om loungen till matsal och minskat djupet på vinklarna. Köket blir då lite mindre och likaså vardagsrummet men utrymmena lär bli mer än väl tilltagna ändå.
    . Jag hade även försökt se till att dörrarna till sovrummen där nere inte är via vardagsrummet utan får en liten egen hall, kanske då även med wcn där istället.

Tyvärr kan jag inte ge några mer konkreta förslag för jag blir mest förvirrad av huset och dess storlek :thinking:

• Laddar…
  12. Rydell85
    Medlem Nivå 2
    Haha det är begränsade SolidWorks kunskaper :) Flaggstänger på taket är inget jag tänkt iaf :)

Tanken är att det ska se ut något så här

https://rorvikshus.se/kundritningar/3158/

13. B
    Medlem · Nivå 16
    Om man har två småbarn verkar det vara svårt att använda rummen på ett bra sätt eftersom man inte vill att nattvandrande barn ska gå i en trappa för att hitta sina föräldrar.

Det stora sovrummet där nere är visserligen många kvm men det är trångt kring sängen med smala gångar på vardera sidan.
    Lounge-delen i mitten går knappt att utnyttja till något vettigt då det är smalt och samtidigt ska fungera som en passage mellan alla andra rum.

Det framgår dåligt vad som är fönster och vad som är altandörrar.

Finns det inga fönster i sovrummen där uppe?
    Hittar inte igen några på 3D-ritningarna. Fönster behövs som utrymningsväg.

Teverummet där uppe ser för smalt ut för att kunna fungera som både teverum och passage till sovrum 4.

Opraktiskt med WC och trappa direkt innanför ytterdörren eftersom där ofta är vått eller smutsigt som man då tvingas gå i.

Går det att få in allt nödvändigt i tvättstugan, dvs. tvättmaskin, torktumlare, tvättho, värmepump, ventilationsstyrning, golvvärmestyrning, vattenfördelare, multimediaskåp osv. och ändå ha tillräckligt brett gångutrymme?

14. Rydell85
    Medlem Nivå 2
    Övervånigen har jag inte lagt så mycket tid på då jag tänker att den kan man planera när Ma bott i sig under 2-3 år och ser vad man har för behov. Men förstår att sovrum på 50 kvm känns onödigt.

Tänker du något sånt här gällande sovrumsdelen plan 1? Varför är det viktigt med en hall? Känns inte det som yta dom ändå inte nyttjas för något?

Vi har varit inne i hus och satt önskemål på storlek kök och vardagsrum. Jag tycker att de hus som har haft mindre kök/vardagsrum än detta har känts små. Bortsett från övervåningen så är väl 150 kvm för ett hus inte stort? Står 90 på övervånigen men tror det snarar kommer bli 70 då en del kommer försvinna pga snedtak

15. B
    Medlem · Nivå 16
    Den fungerar som ljuddämpning så att barn kan somna och sova fast det är folk och ljud i vardagsrummet. Pinsamt att som barn tvingas gå förbi gästerna i vardagsrummet från duschen iklädd pyjamas när det är läggdags.

Viktigare än exakt antal kvm är att kvm är där de ska vara och inte på fel ställe. Sista exemplet visar t.ex. ett kök som blir väldigt opraktiskt att göra något i därför att det är för långa avstånd mellan allt, bland annat för att det är uppbrutet av två dörrar och två öppningar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: