Byggahus.se

Hjälp med planlösning ovanvåning (1,5 plan)

496 läst  9 svar

1. Q
    Medlem Nivå 1
    Hej,

vi skall bygga nytt och har äntligen kommit fram till hur vi vill ha bottenvåningen. Dock har ovanvåningen på huset legat lite i träda och ändringarna på bottenplan gör nu att ovanvåningen känns...sådär.

Ovanvåningen behöver innehålla:
    2 ordentliga sovrum till barnen
    1 kontor
    1 allrum i kupa med utgång till takterass
    1 badrum med dusch och badkar
    Klädförvaring/förvaring i form av klädkammare eller walk-in closets

Som det ser ut nu hamnar skorstenen (går ej att flytta) "mitt i" det ena sovrummet och mellan trappan och allrummet blir det en stor "död" yta.

Någon som har något tips eller råd? Man kan spegla badrummet för att få in skorstenen i det, men då blir nog väggen som soffan i allrummet har ryggen mot lidande då man lär behöva ta upp hål för dörr?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ovanvan_byggahus.jpg

2. B
    Medlem · Nivå 18
    Välkommen till forumet!

Om man byter plats på sovrum 4 och badrummet bör väl skorstensröret hamna väldigt nära väggen mellan de två rummen. Eller är det det du menar med "spegla"?

Går den där KLK i allrummet att använda på något vettigt sätt när den är så smal?
    Det verkar som att större delen av den behöver vara gångyta.

• Laddar…
  3. Q
    Medlem Nivå 1
    Tack!
    Ja, det är precis det jag menar med att spegla :)

Jag ser framför mig att man bara öppnar dörren till KLK i allrummet och sedan är där kläder framför en så att säga. Tror knappast man kan gå in där - snedtaket börjar ju ganska snart i den?

4. B
    Medlem · Nivå 18
    Mer som två garderober bredvid varandra alltså?
    Risken är att saker åker in bakom under snedtaket (oj, var ska jag göra av det här nu när gästerna kommer, jag stoppar in det i KLK så länge) och blir liggande och snart vet man inte vad man har där. I så fall spelar det ju inte så stor roll om den KLK är grundare än vad du har ritat ut och soffan behöver ju inte ha en vägg bakom sig hela vägen, det är ju normalt numera att placera t.ex. soffor en bit framför väggen. Vilket innebär att det inte blir något problem med att ha badrumsdörren längre "upp" än sovrumsdörren. En garderob behöver inte vara så hög för att man ska kunna utnyttja den till att hänga kläder.

Det innebär också att sovrumsdörren hamnar längre bort från nedre långväggen än vad badrumsdörren är och därmed kan den större KLK bli större.

Du kan flytta ner soffgruppen och teven så kommer det inte att kännas som ett stort tomt utrymme. Då kan man få plats med lite förvaring/bord under fönstret.

5. Q
    Medlem Nivå 1
    Tack för MÅNGA BRA tankar Birgit!

Jag funderar nu på att istället för att spegla sovrummet och badrummet så bygger man ihop sovrummet med lilla KLK. Så att man får ingång till den från det sovrummet. Det borde kunna funka och - precis som du skrev skall jag kolla på om inte den andra KLK kan utökas något. :)

Redigerat 2 aug 16:01
  6. B
    Medlem · Nivå 18
    En annan möjlighet är att ha badrummet bredvid trappan och ersätta badrummet med stor KLK med ingång från sovrummet, som här: https://www.byggahus.se/forum/threads/asikter-om-planloesning.341364/page-4#post-3363228
    Fast med annan form förstås eftersom er trappa är på annat ställe.
    Eftersom det då bara blir en dörr åt vänster i allrummet kan badrummet bli mycket större än KLK i din ritning. Eventuellt att KLK inte blir lika stor som badrummet i ritningen utan man låter badrummet ta en del av utrymmet.

• Laddar…
  7. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Hur är väderstrecken?

Hur skulle det kännas om ni byter plats på sovrum 2,3 mot sovrum 4 och badrummet? Sen har ni en större klädkammare med ingång från allrum mellan sovrum och trappa?

• Laddar…
  8. Q
    Medlem Nivå 1
    Ja, det där tål att tänkas på :) jag skall skissa även på detta förslaget när hushållssysslorna är avklarade ikväll :)

9. Q
    Medlem Nivå 1
    Bra fråga. Takterrassen vätter mot väster typ. Åt det hållet (och EVENTUELLT, men troligen inte) från fönstren i sovrum 2 och 3 är där nog lite havsutsikt. Med betoning på kanske. Grannarnas kåk är nog i vägen så havet får man titta på från takterrassen.

10. B
    Medlem · Nivå 18
    Bra att barnsovrummens fönster är i norr så de är svala när de ska gå och lägga sig på sommaren.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka