Byggahus.se

Hjälp med planlösning lägenhet

1k läst  20 svar

1. P
    Medlem Nivå 2
    Den är inte bärande - men det går en gasledning i den som är mot ytterdörren. Köket är 3,6 m långt idag.

2. J
    Renoverare · Nivå 17
    Aha!

Då tror jag att det alt som andra kommit med egentligen är det bästa, dvs flytta köket och göra nuvarande kök till sovrum :)

3. P
    Medlem Nivå 2
    Tack :) Känns så dyrt bara och köket skulle bli väldigt litet. Bifogar en bild på hur en granne har gjort.

4. A
    Medlem Nivå 3
    Det bästa hade nog som sagt varit att flytta köket och ha kombinerat kök/vrum. Men jag antar att man måste göra om badrummet då också för att nå stammarna där. Jag förstår att du bävar inför ett sånt projekt.

Det är inte förbjudet att göra som du tänkt, eller en hel glasvägg med skjutdörr. Men vardagsrummet kan nog komma att kännas lite... lustigt... med en hel glasvägg. En hel glasvägg skulle ge bra med ljus, men samtidigt bli väldigt svårmöblerat. Jag kan se vissa fördelar med din egen lösning, med bara en rejäl vitrindörr. Då blir det naturligt att ha soffan där nere, och TV mot övre väggen. Det blir lite som en sällskapsdel mitt i bostaden, där man förr i världen hade haft en öppen spis, snarare än ett traditionellt svenskt vardagsrum. Det kommer ändå aldrig kännas stort och luftigt i ditt vardagsrum om det är avdelat, men kanske mysigt. Om utrymme finns för möblering skulle jag överväga att sätta dörren mer centrerat, bara så att man får fri sikt ut genom sovrumsfönstret från resten av lägenheten (genom industridörren). Men dörren öppnas åt fel håll nu. När den är halvöppen så blockerar dörren den naturliga gångbanan från hallen till sovrummet, samt så skymmer dörren sovrumsfönstret. Antingen så gör du den högerhängd, eller ännu bättre så öppnar du den mot sovrummet istället, mot den övre väggen (vänsterhängd). Det skulle passa bra med den öppningsriktningen om du gör en garderobsvägg mot den övre väggen i sovrummet. Samtidigt får den inte slå i sängen. En dubbeldörr har mindre svängradie. En skjutdörr som är infälld i väggen är väldigt platsbesparande.

Jag ser inte heller något problem med att komma rak in i köket, om du bygger ett sovrum på motsatt sida av lägenheten. Det är ju en etta! Man kommer alltid rakt in i någons privatliv då. Att bygga ihop hallen med köket, och göra ett litet sovrum längst ut tycker jag känns som en naturlig lösning. Matbord kan man ju ha i det då rejäla vardagsrummet. Sovrummet ligger ganska ostört, vilket är praktiskt för den som är vaken. Vi hade en liknande planlösning ett antal år och det fungerade bra. Sålde den som en 2:a utan synpunkter. Förslagsvis sätter du ett snyggt spröjsat fönster i väggen mot sovrummet, eller en vitrindörr, så att man kan se sovrumsfönstret från kök/vardagsrum dagtid. Du kan ju sätta något i industristil om du tycker det skulle passa. Det gör i alla fall väldigt mycket för upplevelsen av rymd om det faller in ljus från båda hållen i lägenheten. Mot överväggen i köket kan ju skåpen då fortsätta rakt ut i hallen, så får du två sektioner till. Om det sitter en gasledning i den nedre väggen, och du inte kan ta bort den, så kan du väl spara en snutt där, som går från golv till tak. Man kanske ändå vill ha något som täcker sidan av köksskåpen, och en vägg blir en naturlig inramning. Alternativt sätter du kyl/frys och ett högskåp mot nedre väggen bredvid snutten, ”infällt” mellan snutten och sovrumsväggen. Placering av kyl/frys beror ju på hur stammarna sitter för diskbänken också, men det är ju trevligt om man kan få en sammanhängande diskbänk över de fyra sektionerna mot övre väggen. Sex stycken 60 cm kökssektioner golv till tak inkl kombi kyl/frys och diskmaskin duger utmärkt.

Klädförvaring kommer bli lidande, eftersom sovrummet bakom köket blir för litet/opraktiskt för garderob. Jag skulle kanske överväga att korta av vardagsrummet någon meter, och bygga en inbyggd garderob både där uppe och där nere. Den övre kan du då göra som en walk-in istället. Det blir som en serveringsgång fast med garderober istället, om du förstår vad jag menar.

Redigerat 24 maj 22:41
  5. A
    Medlem Nivå 3
    Jag såg nu på din grannes ritning att stammarna går på samma sida som ytterdörren (om era lägenheter är identiska).

Se nedan. Jag tycker att den här planlösningen känns mer naturlig än att dela av vardagsrummet:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    planlösning_byggahus.jpg

Dubbelskjutdörr mot sovrummet (som går in i väggen). Det skulle vara snyggt med vitrin, men den står ju öppen på dagarna, utan att då vara i vägen, så det är kanske egentligen inte nödvändigt med vitrin. En dubbel skjutdörr utan glas har ju fördelen att det blir mörkt i sovrummet när den är stängd.

Redigerat 25 maj 10:53
  6. A
    Medlem Nivå 3
    Vid diskbänken kan du sätta en 120 diskbänk som går ut över diskmaskinen, så får du bra arbetsyta.

På väggen mittemot kan du göra en sån här lösning med inbyggd fläktkåpa och inbyggd kyl, fast spegelvänt och lite kortare då:

Med 2.70 tak får du nog också in en rad med smala överskåp över väggskåpen.

Har du ingenstans att dra fläkten kan du köra kolfilter och leda upp röret i översta skåpet, och sätta ett fläktgaller i skåpsluckan.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka