Byggahus.se
Hej
Skulle behöva lite tips råd och idéer på planlösningen av ett kök till en 2a med öppen planlösning.

Har en måttsatt ritning och 2 bilder på hur jag tänkt.
Ta ingen hänsyn till att det är vitrinskåp det blev det av bara farten.
Den lilla bänken har jag funderngar på att ställa på 2 överskåp som står på hjul så det blir som en flyttbar köksö / matplats

Men är helt öppen för nya förslag, L formade väggen kan tas bort

Fönsterväggen är så klart yttervägg dom andra är mot andra rum.
Vatten och avlopp finns mitt under fönstret men kan kanske flyttas i sockel.
Funderar på HTH gds kök.
downloadfile.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
downloadfile-1.jpg
Skapa konto
227570-ec2b6a1cbde454ba95f2f7ce1dc269c4.jpg
Skapa konto

Innanför den L formade väggen är dörren till badrum

Ruggigt stort kök är min första tanke när jag läser att det är till en 2a! Ett stort kök är ju alltid att föredra, men finns det plats för ett matmöblemang någonstans i lägenheten eller är tanken att disken vid kylskåpet ska ersätta ett matbord?

Om så är fallet så funkar ju inte middagsbjudningar och liknande så bra.

Rent krasst, med tanke på att det är en 2a så hade jag nog tagit bort disken vid kylskåpet samt hela längan vid motsatt sida kylen. Hade haft kvar överskåpen vid kyl samt haft ett till vänster om fönstret. Sedan hade jag skjutit dm/ho längre till vänster för att få bänkyta mellan spis och ho.

En sådan lösning hade möjliggjort att kunna ha ett matmöblemang mot väggen vid dörren.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Ett annat alternativ hade varit att ha kyl/frys längst till vänster på fönsterväggen, ha kvar DM/ho precis som de är, satt spisen mot väggen mot badrummet (?) och haft fläkt i överskåp där, så man fått överskåp på hela den väggen.

nino.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Stort kök? Jag tycker det är jättelitet.. golvytan i köket är ju 2.5x2.5

Nej det finns ingen naturlig plats för köksbord, disken var tänkt som ersättning ja ( i min lösning)

2 överskåp plus ett hörnskåp eller vanligt överskåp och 4 underskåp räcker det verkligen?

Som du skrev i sista delen så var min idé tån början men tyckte det blev för lite skåp...
Funderar på en 45 diskmaskin istället för en 60

Är mittpost på fönstret så det ser kanske tokigt ut att inte centrera under den?

Hörnspis stjäl väldigt mycket utrymme enligt min mening, dessutom är det helt omöjligt att vara två vid spisen, men det är kanske inte aktuellt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag la upp en bild i mitt tidigare inlägg. I mina ögon räcken den layouten väldigt långt. I synnerhet med tanke på att det är en 2 rummare, tänkt för 2 personer.

Dessutom finns det nu plats för ett matmöblemang för 4st vilket är rätt trevligt att ha!

I min värld är bardisk för 2-3 personer bara någonting man använder när man 1. har så otroligt dåligt med yta att man måste offra matmöblemang för att överhuvudtaget kunna få ett funktionellt kök eller 2. man har plats för ett större matmöblemang på annan plats i huset.

:)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Suveränt tack så där får det nog bli
Jag som är bortskämd med 30kvm kök och tyckte det där var litet.

Nån som har synpunkter på sista bilden?

nino nino skrev:
Suveränt tack så där får det nog bli
Jag som är bortskämd med 30kvm kök och tyckte det där var litet.

Nån som har synpunkter på sista bilden?
Haha, bortskämd vad nyckelordet där! Vi har i vårat hus idag 13m² kök i icke öppen planlösning och hade jag haft ett sådant kök som jag bifogade hade jag gråtit mig lycklig :crysmile:

Om du tänkt köra med HTH GDS så får du gärna lämna ett omdöme om hur du tyckte kvalite och liknande var, är själv väldigt sugen att använda HTH till både kök och tvättstuga då jag tycker deras sortiment är bredare än IKEAs :)

Vad tror ni om L väggen då? Bör man ha den för att skärma av dörren till badrummet?

Bild på planlösningen av lgh

Screenshot_20180129-112453.png
Skapa konto

Nä det tycker jag inte. Det känns bara som en extra utgift som egentligen inte fyller något direkt syfte. Möjligen att du gör en liten vägg mot köket för att separera det lite från toa/v-rummet. Men själva L-formationen tror jag stjälper mer än den hjälper :)

Ok ja dom andra jag har frågat har varit inne på samma... är väl jag bara som hakat uoo mig på det.
Kostnaden är nog minimal då jag gör allt själv :)

Ja det vet jag att du gör :) kollar i din tråd titt som tätt, men material kostar alltid ;)

Jag hade som sagt skit it helt i vägg, alternativt satt en vägg ca 70-80cm på kökssidan.

Ja en vägg ut till höger om skåpet längst till höger får det bli.

Mailade din ritning och mått till hth för en offert.

Har stenskivor med underlimmad ho som jag ska prova att använda så jag slipper släpa runt på dom nå mer

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.