Byggahus.se
BirgitS
Zånas Zånas skrev:
Ska vi be byggaren om en kontrollansvarig eller är det någon helt utomstående?
Absolut en utomstående, den som är kontrollansvarig ska ju kolla om byggaren har gjort rätt.

Zånas Zånas skrev:
Kan förstås fråga kommunen, men tycker att det är rätt trevligt här :)
Det håller jag med om :) men det är bara det att olika kommuner har olika regler och rutiner.

BirgitS BirgitS skrev:
Absolut en utomstående, den som är kontrollansvarig ska ju kolla om byggaren har gjort rätt.

Det håller jag med om :) men det är bara det att olika kommuner har olika regler och rutiner.
Jag har mailat kommunen våra frågor. Fick svar på två dagar sist så förhoppningsvis tar det inte jättelång tid!
Vad kostar en kontrollansvarig?

Hur mycket mått behöver jag ha med på planritningen? Kommunen har inga exempelritningar för fönster/altandörrar. Räcker det med måtten för väggen i fråga? Det står att det måste vara tydligt vad som är nytt, men man får ju inte använda färg (?), funkar det att göra det nya streckat som här?
Skärmavbild 2017-08-15 kl. 19.36.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet för övrigt inte om jag gjort rätt med mått-markeringarna, bara gjorde som på de ritningar jag sett med snedstrecken...

Zånas Zånas skrev:
Hur mycket mått behöver jag ha med på planritningen? Kommunen har inga exempelritningar för fönster/altandörrar. Räcker det med måtten för väggen i fråga? Det står att det måste vara tydligt vad som är nytt, men man får ju inte använda färg (?), funkar det att göra det nya streckat som här?
[bild]
Vi fick fin feedback på våra bygglovsritningar som hade färgmarkeringar. Om du vill se våra ritningar så kan du spana in denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threa...oer-att-koepa-nytt.271344/page-2#post-2772359

Vi behövde bara markera på fasadritningen vilka fönster som var nya.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Vi fick fin feedback på våra bygglovsritningar som hade färgmarkeringar. Om du vill se våra ritningar så kan du spana in denna tråd:

[länk]

Vi behövde bara markera på fasadritningen vilka fönster som var nya.
Snyggt! Jag hade gärna gjort något liknande. Men på kommunens hemsida står det så här:
"Genom att lämna in fackmannamässiga ritningar redan i ansökan om bygglov eller anmälan får du beslut om bygglov snabbare. Fackmannamässiga ritningar representerar verkligheten eller hur tänkta byggnader och åtgärder kommer se ut i verkligheten. De ska ritas med omsorg och ha korrekta symboler och markeringar.

Fackmannamässiga ritningar
  • Är ritade med rena svarta linjer på vitt papper.
  • Har tydliga siffror, bokstäver och symboler.
  • Har rithuvud.
  • Visar tydligt vad som ska byggas och vad som är befintligt.
  • Är ritade och utskrivna i skala.
  • Har tydliga mått, i meter med minst en decimal.
  • Utritade byggnader är lägesbestämda mot tomtgräns.
  • Fasadritningar har marklinjer utritat.
  • Har markeringar på planerna var detaljer är placerade samt var sektionerna är tagna"
I exempelritningarna man kan ladda ner på samma sida står det dock att mått ska anges i mm och inte meter så man kanske inte behöver läsa den där listan ordagrannt. Men samtidigt känns det surt om det skulle ta extra tid pga en sån småsak...
Men, nu har vi i alla fall en grundplåt, nästa steg är att ge mig på att försöka rita fasaden. Behöver mäta lite, men säljaren har flyttat ut och städat så förhoppningsvis tillträder vi redan om en vecka så då blir det eld i baken med allt som ska fixas!
Kanske borde döpa om tråden till "Diverse frågor från en nybörjare" ;)

Mina är ritade av arkitekt så fackmannamässiga är dem nog allt...

Hur ska en till/ombyggnad synas om man inte får göra den röd, som är gängse?

Jag fick intrycket av (eller min handläggare sa) att de får ofta hemmagjorda ritningar som inte går att läsa. Men om du gör något liknande mina så går det nog bra.

Mina är ritade av arkitekt så fackmannamässiga är dem nog allt...

Hur ska en till/ombyggnad synas om man inte får göra den röd, som är gängse?

Jag fick intrycket av (eller min handläggare sa) att de får ofta hemmagjorda ritningar som inte går att läsa. Men om du gör något liknande mina så går det nog bra.
Enligt exempelritningarna ska en tillbyggnad ha ifyllda väggar och befintliga väggar vara med bara linjer. Men vad vet jag :)
Det känns överdrivet att anlita en arkitekt för att bara rita in en altandörr. Det är ju lätt att göra själv om man bara är skapligt bra på att rita. Den i inlägget här ovan har jag gjort själv, jag tycker att den ser proffsig nog ut, men jag är ju ingen arkitekt så därför vill jag kolla här!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Absolut inte arkitekt för en sån enkel sak. Använd din ritning och komplettera med bilder, så slipper bygglovsavdelningen åka ut och titta. Om du kan rita en fasadbild så är det nog också bra.

Absolut inte arkitekt för en sån enkel sak. Använd din ritning och komplettera med bilder, så slipper bygglovsavdelningen åka ut och titta. Om du kan rita en fasadbild så är det nog också bra.
Okej, tack! Ska fixa lite bilder!
Behöver jag ha med en plan över tomten så att man ser att altandörrarna inte är nära grannens tomt? Kanske är lika bra?

Zånas Zånas skrev:
Okej, tack! Ska fixa lite bilder!
Behöver jag ha med en plan över tomten så att man ser att altandörrarna inte är nära grannens tomt? Kanske är lika bra?
Ja, en förenklad nybyggnadskarta från kommunen brukar behövs.

Ja, en förenklad nybyggnadskarta från kommunen brukar behövs.
Okej, tack! Det är mycket man måste lära sig! I morgon får vi tillträde så då kan vi mäta ordentligt så att ritningarna stämmer. Så förhoppningsvis blir våra planer lite verkligare snart :)

• Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Zånas Zånas skrev:
Okej, tack! Det är mycket man måste lära sig! I morgon får vi tillträde så då kan vi mäta ordentligt så att ritningarna stämmer. Så förhoppningsvis blir våra planer lite verkligare snart :)
Härligt! Det är en fantastisk känsla att gå in i sitt nya hus.

Nu har vi flyttat in i huset! Så här ser vardagsrumshörnan i blivande köket ut nu när vi provmöblerat. Sen blir ju väggen där skänken står typ 70 cm längre också. Och vår soffa är enorm, blir definitivt en nättare variant sedan, men även som det är nu funkar det bra faktiskt :)
Men vi trivs himla bra, hade vi inte haft råd att renovera hade vi inte haft några problem att bo där som det är, även om det är lite omodernt :)
IMG_6664.JPG
Skapa konto

• Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Jag sökte runt mycket för att hitta info om bygglov till vår altandörr men hittade inte så mycket. Nu har vårt gått igenom (tog en vecka, fem arbetsdagar, fruktansvärt nöjd!), så jag tänkte att jag lägger upp det vi skickade in här. Hade önskat att jag hittade något liknande när jag letade.
Någon kontrollansvarig behövdes tydligen inte. Heller inte någon karta över tomt eller situationsplan. Det nedan samt formuläret på kommunens hemsida var allt vi behövde!
BYGGLOV PLAN.jpg
Skapa konto

Fasad.jpg
Skapa konto

Teknisk beskrivning.jpg
Skapa konto

För tillfället är det dränering, slipning av källargolv och ångning av tapeter som gäller, men inom ett par veckor borde det vara dags för köket!

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.