Byggahus.se

Hjälp med planlösning i stor etta

386 läst  9 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag är spekulant på en relativt stor etta i min stad. Den är på 45,5kvm och jag uppskattar att den är, grovt avrundat, ca. 7x7m.

Då tanken är att både jag och flickvännen ska bo i lägenheten hade vi gärna velat ha två "rum", eller i alla fall så att det går att stänga in till sovrummet. Jag har ingen som helst tidigare erfarenhet utav detta och vore tacksam för hjälp. Jag har själv försökt pyssla ihop det så vi får plats med sovrum, soffa, tv och något skrivbord men har inte kommit fram till speciellt mycket.

Jag är öppen för såväl traditionella och uppfinningsrika lösningar. Stort tack på förhand,

MVH oerfaren lägenhetsspekulant.

2. Tootiki
    Medlem Nivå 6
    Den enklaste lösningen jag kan komma på är denna, då det liknar den lägenhet jag och min sambo hade som 1a-lägenhet (1a på 38kvm, vi lyckades då skärma av med stora bokhyllor så vi fick en "sovrumsdel, ett dubbelt skrivbord så våra datorer fick plats samt en tv-hörna (med bäddsoffa)

3. Tootiki
    Medlem Nivå 6
    Men skulle vi få göra om planlösningen och den hade sett ut som eran så hade jag nog gjort såhär:

Alltså: ett sovrum, plats för dubbelsäng och 2 st garderober, sedan skärma av vardagsrummet så man får till en tv-hörna som inte störs så mycket av fönstret, samt plats med en divansoffa/bäddsoffa + skrivbord för dator. Jag skulle även ha tagit ner den lilla väggen intill köket för att få in mer ljus (där man vill ha ljus) och ha ett smidigt litet bord med plats för 4 stolar (y)

4. A
    Medlem Nivå 1
    Det andra alternativet såg väldigt bra ut! Borde vara genomförbart. Tack så mycket!

5. J
    Renoverare · Nivå 17
    Först och främst så är det alltid svårt att säga vad ni får/inte får göra innan man vet hur brf ställer sig i frågan.

Enklast hade ju förståss varit att köpa en 2a direkt istället för att lägga en hel del pengar på att göra en om en 1a.

Men om vi bortser från det och ska komma med en lösning så hade jag gjort sovrummet där utrymmet för köksbordet är idag och gjort köket till ett u-kök. Då har alla ytor ljusinsläpp, sovrummet har ventilation samt utrymningsväg.

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår ju att det vore lättare att köpa en tvåa som början, men jag tänker ungefär såhär;
    Lägenheten är väldigt bar och har renoveringsbehov och blir förmodligen förhållandevis billig. Månadsavgiften är mycket billigare än i en riktig tvåa här i min stad. Rent storleksmässigt tror jag att ytan räcker till, bara att planlösningen behöver ändras. Jag borde kunna lösa väggarna till det nya rummet med lite lånad händighet från familj och vänner.

Att göra om till ett u-kök tåls att funderas på!

7. J
    Renoverare · Nivå 17
    Ja det är helt klart en fair share av vettiga argument! :)

Eftersom du vet var lägenheten finns så hade jag kontaktat brf och hört mig för vad man får/inte får göra. Det handlar ju inte om några direkt stora förändringar men det kan ändå vara bra att fråga!

Annars tror jag lägenheten hade kunnat bli bra, i synnerhet med ett u-kök!

8. A
    Medlem Nivå 1
    Ja jag får ta och kontakta dem och höra hur det ligger till! Skulle du ha lust och tid senare hade du gärna fått rita något enkelt eller förklara mer hur du tänkte med köket, vore kanon! Är inte helt bekant med alla olika begrepp än så länge:)

9. B
    Medlem · Nivå 18
    Jag är också inne på Jarlsgårds idé och det är mycket vanligt att man gör om matplatsdelen i köket till ett litet sovrum. I ditt fall sätter man då upp en vägg på det avstånd från köksfönstret som behövs för att man ska få dit en dubbelsäng närmast fönstret. Du öppnar sen upp väggen ungefär där kyl/frys och städskåp är utritat för att få en dörr eller öppning mellan vardagsrummet och köket. Då finns det tre hela väggar i köket precis som i dag men öppningen i U:et som skåpen bildar blir mot vardagsrummet i stället för mot nuvarande matplats. Vill man få köket lite större tar man bort de två garderoberna och flyttar väggen bakom garderoberna mot vardagsrummet så att köket blir helt fyrkantigt.

10. A
    Medlem Nivå 1
    Det låter ganska bra ändå, nu när jag tänker efter. Skulle definitivt kunna tänka mig en sådan lösning! Jag har nog hellre ett större vardagsrum än massa döyta i sovrummet! Tack för insikten!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka