Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp med planering av kök

1. H
    Medlem · Norrbotten · 78 inlägg

helsod

Medlem
    Hjälper en kompis att planera deras kök och har ritat ett förslag som ni ser nedan. Kom gärna med kritik å idéer hur man kan förbättra det!

Spis och vatten ska dom inte flytta på så det måste vara ungefär som på bilden... Under fönstret till vänster i bilden vill dom ha en låg sittbänk under, men har ni andra förslag kom gärna me det. Köket ska ha luckan Lidingö vit från IKEA så det är en lantlig stil på köket.

Skåpen som är märkt med nr 1 å 10 tänkte jag att man får platsbygga tex vinställ eller öppna hyllor, eftersom orginal från Ikea inte ryms där.

2. H

helsod

Medlem
    Även dessa skisser finns på köket... Skiss nr 2 är inte komplett me kyl å frys så det ska vara på samma ställe fom skiss nr 1 skåp nr 11 å 12.

3. A
    Medlem · 819 inlägg

Anna_Robban

Medlem
    Gillar helt klart det L formade köket bäst (ritning 1) MEN det är på tok för långt från ugn till bänkyta. Måste ugnen va i ett högskåp? Har dom barn? Micron skulle kanske va lämpligare i lägre höjd i så fall. Personligen är jag lite allergisk på hörnskåp på väggen. Behövs full kyl och frys eller kan man minska ner dem till tex side by side? Antar att det kommer va matbord i ett annat rum? Hur är köket planerat idag. Bra/dåligt?

4. H

helsod

Medlem
    Nu har jag ritat till ett nytt förslag då dom bestämt sig för att skippa högskåpet med ugn/micro. Så nu finns ugnen under hållen å sen micron i ett överskåp. Även jag är lite allergisk mot överhörnskåp så tog även bort detta. Kyl/frys vill dom ha full höjd båda två... Barn har dom inga idag...

Matsalen är i ett angränsande rum. Å tyvärr vet jag inte hur köket är planerat idag då dom inte fått tillträde till huset så jag kunnat se det... Men diskho å fläkt sitter ungefär på samma ställen som på ritningarna.

Hade lite fel mått på fönstret när jag gjorde skiss 1 så det är lite förändrade mått där... men det jag tänkte me dom låga skåpen som ska vara en sitbänk är att man kanske kan bygga en hylla i mitten av dom eller passbitar på sidorna för att få den centrerad vid fönstret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.