Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp med placering av robot och ledkabel (två alternativ med bilder finns)

1. P
    Medlem · 167 inlägg
    Hej!

Jag har köpt en Gardena Sileno City 400 och behöver hjälp med placeringen av den. Min önskan är att sågs upp ett hål i vår upphöjda altan och låta det bli garage.

Jag ser två alternativ, och har en fråga till varje. I närheten av båda alternativen finns eluttag, så det fungerar oavsett.

Mycket tacksam för hjälp!

Alternativ 1:
    Fördel: Roboten blir placerad vid ena hörnan av trädgården, så det blir lätt att dra ledkabel.
    Fråga: Mellan den upphöjda rampen och brunnslocket är det 70 cm. Från gräs till garage blir det 180 cm. Kommer roboten hitta in?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Alt 1.jpg

Alt 1 B.jpg

Alt 1 ledkabel.jpg

Alternativ 2:

Fördel: Det finns gott om plats på båda sidorna, vilket gör det möjligt att göra öppningen för garaget bredare och infarten för roboten lättare. En annan fördel är att öppningen är på baksidan av huset, så den kommer inte synas från gatan och ev. tjuvar.
    Fråga: Eftersom roboten är placerad mitt på tomten, så undrar jag hur jag gör med ledkabeln. Kan jag dra den som på bilden?

Alt 2.jpg

Alt 2 ledkabel.jpg

Här nedan lägger jag den ursprungliga tomtbilden, om det är någon som vill rita ett tredje förslag.

mall.jpg

Tack på förhand!

2. E
    Medlem · Skåne · 11 022 inlägg
    Alt. 1 ser bäst ut. Att trixa med guidekabeln och leda den fram och tillbaka kan ställa till problem.

Brunn och ramp är ju inte optimalt att ha runt laddaren, men kanske funkar det ändå.

3. P
    Medlem · 167 inlägg
    Attans... Jag hade hoppats på alternativ 2 :p

Är det alltså så att roboten alltid måste stå i någon sida av trädgården - kan den aldrig vara placerad i mitten, för att guidekabeln måste gå från ena sidan till den andra? :thinking:

4. E
    Medlem · Skåne · 11 022 inlägg
    Slumpen gör att den förr eller senare hittar guidekabeln.
    Denna dragning bör också funka.

Klippstart direkt vid laddplats och den letar sig ut till den nedre delen.

bild_ny.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.