Byggahus.se
Jag blir inte klok på alla måttenheter och olika formler för storlekar på nipplar...
Biltema använder sig av "M" storlek på handduschen, men på deras nipplar är det plötsligt "R" storlek.
Och om jag försöker omvandla så måste jag veta tum, 1/2, 3/4 osv osv
Jag har aldrig haft intresse för VVS så fattar INGENTING.

Hursomhelst, mitt problem är i lägenheten jag flyttat till, så kan jag inte ansluta miniduschen/handduschen från Biltema då kranarmaturen tar emot muttern på miniduschen
Dvs jag behöver bara en "förlängning" av övergången som har längre gänga, biltemas yttre gänga är ca 1cm, för kort helt enkelt.
Annars så passar gängan i, men det är nu jag inte får ihop det för jag verkar inte kunna hitta det jag behöver, alltså en utvändig till invändig nippel som båda har 24mm

Hänger någon med? Nä knappt jag heller men vet inte hur jag ska förklara...
Om någon har länk till vad jag behöver så kör på! Blir galen på att jag inte får grepp om något egentligen såpass logiskt men ändå hopplöst för mig att få ihop

Tyvärr går många blandare inte att koppla bidéduschar till. Ibland för att det är en för ovanlig gängning i kranen, och väldigt ofta för att gängan börjar för långt in i kranen, som t.ex mora mmix blandaren.

Har själv letat som en galning många gånger utan att hitta en lösning och jag är rätt bevandrad inom den världen och vet vad jag ska söka efter.

Men är det rätt gänga, bara att den inte når hela vägen?

M betyder metrisk och är samma sorts gänga som du hittar på skruvar.

R och G gängor är samma sak och för att göra det ännu mer förvirrande har dom ett tum namn också. R15,G15 och 1/2" gänga är alla samma gänga och siffrorna betyder ingenting (för dig). Det finns tabeller som gör det lite enklare att förstå t ex på rinkabyrörs hemsida, googla så hittar du.

Du kan aldrig blanda M gängor med dom andra.

En bild på hur det ser ut är bra.
346126090-930700988201765-3955075518051676074-n.jpg

346132520-1199268840768494-6862667238615380248-n.jpg

Där har vi hur jag menar, alltså som ådal nämner, gängorna sitter för långt in i blandaren så bidén når inte hela vägen för att täta med gummiringen, så det läcker väldigt mycket när det är åtdraget (eftersom bidéns gängor tar emot kanten på yttre skal på kranen)

Så jag tänker liksom det "måste ju" finnas en nippel som agerar som förlängare helt enkelt?

Har själv letat som en galning många gånger utan att hitta en lösning och jag är rätt bevandrad inom den världen och vet vad jag ska söka efter.

Precis, gängan är M20 om jag fattar rätt, alltså 24mm på både hanen och honan, så allt passar, bara inte hela vägen, yep.

Tyvärr går många blandare inte att koppla bidéduschar till. Ibland för att det är en för ovanlig gängning i kranen, och väldigt ofta för att gängan börjar för långt in i kranen, som t.ex mora mmix blandaren.

Hej
Jag tycker du ska byta blandare till en med handdusch som matas ut på undersidan.
Mycket bättre än att koppla på en ”nödlösning ”

Typ en sådan https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...XMl2qPPehurEOfQ2CVbESZZGudVCOPuRoCd5cQAvD_BwE

/ Björkskär
Njä, har inte riktigt budget för att slänga ut så mycket pengar när jag redan har grejerna, behöver ju bara en förlängning.

Måste ju finnas vafan, så oändligt mycket knas det finns inom VVS

Nu har jag nästan samma problem med blandaren i köket, vill ansluta en böjbar munstycke, men där är det istället hona mot hona som jag måste lösa, men då antar jag det är "övergångsnippel" jag behöver, vilket borde gå att lösa för dom har ju samma storlek

Jag tror med betoning på tror att det är m24 gånga, alternativt m22.
Det är inte alla blandare som är kompatibla med eftermarknadsgrejor tyvärr.
När det gäller strålsamlare till köksblandaren så brukar vissa fabrikat levereras med olika nipplar så det kan passa. För där behöver du en typ av sekantsnippel, men håll koll på dimensioner för det finns lite olika beroende på blandarfabrikat.
Hoppas det går bra!
/ Björkskär

Jag tror med betoning på tror att det är m24 gånga, alternativt m22.
Det är inte alla blandare som är kompatibla med eftermarknadsgrejor tyvärr.
När det gäller strålsamlare till köksblandaren så brukar vissa fabrikat levereras med olika nipplar så det kan passa. För där behöver du en typ av sekantsnippel, men håll koll på dimensioner för det finns lite olika beroende på blandarfabrikat.
Hoppas det går bra!
/ Björkskär
Jadu, jag trodde ju köket var utan problem, mätte innergängan till 22,5mm, och trodde ju det var 3/4, åkte och köpte nippelförminskning 3/4 till 1/2, NÄ
Tror du fan inte att kökets blandare är cirka 1,5mm mindre än 3/4, vad är det för DYNGA?
Har aldrig varit med om i tidigare lägenheter när jag bott där...
Byter alltid ut skiten som sitter till bättre grejer, men nu kommer det då vara omöjligt? Eftersom det inte är standardmått?
Fan så less jag blir.

Jadu, jag trodde ju köket var utan problem, mätte innergängan till 22,5mm, och trodde ju det var 3/4, åkte och köpte nippelförminskning 3/4 till 1/2, NÄ
Tror du fan inte att kökets blandare är cirka 1,5mm mindre än 3/4, vad är det för DYNGA?
Har aldrig varit med om i tidigare lägenheter när jag bott där...
Byter alltid ut skiten som sitter till bättre grejer, men nu kommer det då vara omöjligt? Eftersom det inte är standardmått?
Fan så less jag blir.
Standardmått är nog precis det du har..

Finns olika typer av gängor, precis som det finns med vanliga muttrar och skruvar. Oftast är det lätt att kolla i reservdelslistan på blandaren vilken gänga det är. Nu tror jag definitivt att det är en M24, precis som Björkskär skrev innan.

Så en m24 invändig x m24 utvändig med längre gängning skulle du behöva. Men om den går att hitta vette tusan..

Så det är lösningarnas ände? Finns inget att göra åt...?

Förutom att köpa en helt ny blandare då med "universal" passform?
Tittar man på bilderna verkar duschens anslutning t o m lite längre än den gamla avslutningen. Den borde alltså nå ända in med korrekt packning. Utan packning där läcker det garanterat. Annars får du följa rådet i svar nr6 och lägga dubbla packningar. Om det sedan läcker i nästa skarv mot diffusorn kanske dubbel packning behövs där också.

Det finns saker som helt enkelt inte går......Att koppla slang på kranar var en dåtida grej och ingen nuförtiden gör armaturerna för att underlätta sånt. Särskilt om det är nån trendig blandare. Att man får gängan att stämma betyder inte på långa vägar att det är kompatibelt i övrigt.