Byggahus.se

Hjälp med "nyinstallation" av Vedpanna med kulvert och slavtank.

1. N
    Medlem Nivå 2
    Jag har följt forumet under några år utan att vara medlem och har hittat mycket hjälp här i olika trådar så jag vet att många av er har kunskap i detta.

Lång Historia kort så köpte jag ett paket med Luft/Vatten pump och 60 vakumrör samt en 500 literstank ( strömsnäspannan KV500 ) med dubbla slingor för tappvatten samt solslinga i botten.

Körde L/V pumpen mot solslingarn och även solfångarna på samma krets kopplat enl ritning från Stig på Sfinx. Det funkade kanon men jag kroknade när 3 L/V pumpen gav upp så nu står det ett gäng L/V pumpar på en lastpall i garaget med olika fel. Solfångarna är bortkopplade nå jag lagt om taket.

Det jag vill ha hjälp med är inkopplingen av vedpanna som jag ställt i garaget med en 2vägs kulvert ( pex ) till huset. Kulverten är endast 17m lång.

I Huset finns KV500 med slinga för tappvattnet samt en 4vägs Thermomatic shunt som tar från 2 nivåer i tanken bereonde på behov. Elpatronen sitter lite högre än mitten på tanken och högsta uttaget för shunten ovanför elpatronen och nedre uttaget under elpatronens samt retur i botten.

Bilder och ritning på hur det är kopplat nu kan ordnas!

Har lediga anslutningar i högst upp och längst ner på tanken. Samt är solslingan ledig.

I garaget står vedpannan MAXI 50 med 1200liters inbyggd tank samt 2 slingor i tanken med ingång i botten och uttag i toppen. Pannan är trycklös med öppen expansion. Har fått med en färdig "krets" för ett radiator system som passar att hänga på ena slingan och det är klart med tryck kärl, cirk pump, shunt osv så min tanke är att montera upp 2 element i garaget och gå den kretsen. Slinga nr 2 hade tidigare ägare för tappvatten och nu min fundering.

Jag har tänkt att koppla ihop slingan på Maxipannan med solslingan på husets tank och styra med tex Laddomats kulvert styrning eller kulvertstyrningen från E-kontroll. Tanken i huset står c:a 2-3 högre än pannan i garaget. Kommer laddningen via slingor fungera? Jag har gogglat mig sömnlös med en grinig fru på köpet utan resultat....Vad bör jag tänka på?

Solfångarna vill jag helst ha på garagetaket men har inga lediga uttag på pannan...skulle kunna gå och montera ett avstick med urtappning i botten och sen finns det ett pluggat uttag upptill där man kanske kan sätta en värmeväxlare imellan? Styrning, tryckkärl för solsystemet har jag...

Huset är 120kvm 1/2 plans med vattenburen golvärme på hela nedervåningen, uppe behövs det ingen värme. Shuntar ut mellan 32-38 grader vintertid.

Som sagt jag är tacksam för alla tips ideer, synpunkter! Detta har stått still så länge nu att man börjar må dåligt när man tänker på det och det är ju så nära egentligen:)

2. N
    Medlem Nivå 2
    Ingen som har synpunkter eller förslag på hur hur pannan ska kopplas mot tanken för att laddningen ska bli effektiv?