Hjälp med nersänkt golv vid toalett

716 läst  3 svar

1. E
    Medlem Nivå 3
    Hej,

har kört fast...

Bygger ny övervåning i lösvirke, det blir några rum och en toalett. Lägger spånskivegolv över hela och tänkte då i en ljus stund att "bygga ner" toalett golvet för att det inte skall bli stor höjdskillnad mellan toaletten och övriga övervåningen (med tanke på värmegolvet mm).

Takstolar och golvbalkar är av dimension 220 (ligger cc60). Mellan dessa har jag lagt in reglar av dimension 195, så att golvet nu är reglat cc 30. Efter detta har jag sågat ner golvbalkarna 25mm, så att 195 uppnås även här, där toaletten skall vara. I längsled fäster jag golvspånskivorna mot en skruvlimmad regel (satt i 195 höjd mot yttre 220 balk), så där är nog inte problemet... Problemet är hur jag gör där jag går över från 195 till 220, cc30 till cc60, vinkelrätt mot balkarna? Här ska givetvis en vägg stå, frågan är hur? Alternativen jag ser är:

* Ställ väggen på toalettgolvet, på golvspånskivorna.
    * Ställ väggen på det högre golvet, på golvspånskivorna. Då blir det ju ett glapp(~5mm) mellan toalett golvet och där golvreglen börjar (eller den golvspånskivan).

Hade jag tänkt efter före kanske jag accepterat att det blir lite skillnad i höjd men nu är det ju redan gjort så nu måste jag ju lösa problemet.

Någon som har några tips???? Eller är jag rökt :eek: ???

Har lagt med en bild som kanske gör problemet lite tydligare...

mvh
    Mattias

Redigerat 5 feb 2009 21:11
  2. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Kan du inte lägga dubbla 45-or i botten på väggen och ställa den på 195: orna. Då har du regel att skruva i från båda sidorna (igentligen räcker det väl med 22 + 45 = 67mm i botten)

3. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Rent spontant känns det som du borde dra fast golvspånet på nedsänkta delen och sen dra fast väggen i spånet.

Det blir på nåt sätt mest rätt då.

4. E
    Medlem Nivå 3
    Tack för hjälpen...blir ett mellanting:

Fäller ner en 28 så att golvspånet i "övre nivån" kan ligga på denna (på så vis får ju detta spånet ett stöd under). På detta lägger jag sen syllen (45). Mot 28:an lägger jag sen det nedre golvspånet.

Känns OK?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: