Hjälp med lite frågor??? Snälla:-( :-)

4k läst  2 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej alla kunniga!!

Har en röris som jag fick höra av mig med frågor när jag undra nått, men det är tydligen svårt att få tag på honom;-))

Kanske dumma å enkla frågor men vill vara på den säkra sidan innan jag lägger på golvet:)

Ska dra upp bergvärme slangen genom golvet, hur långt upp från befintligt golv drar man upp slangen, vad är standard?

Dom hade slutat med rörer strax innanför krypgrunden så jag måste sätta dit en koppling, skillnaden på plast å messing ? Förutom Priset;-)

Hur långt från vägg ska man dra upp dom??

VAd är lämpligast, längs med väggen eller bakom varandra från vägg å ut?

Ska vidare till fördelaren i ett annat rum i huset, så dom slangarna ska väl upp på samma stalle vid pumpen bredvid tillkommande? hur långt i mellen tillkommande å till vidare slangen bör det vara?

Går det att böja PEM slangen på nå vis mer än med kopplingar ex värma dom eller dyl?? 40mm slang har jag!

Min röris sa att jag inte kunde ha sammankopplade element på övervåningen, blev 4 rörgenom gångar vid varje element då sa han???

Jag trodde man kunde gå direkt från pumpen till första elementet å sen vidare till dom 4 andra, alltså att man styr värmen på elementen å inte vid fördelaren??

Som ett vanligt vattenburet system.

Är det fel tänkt av mig??

Vilken grovlek på rören drar man till elementen??

Och det är väl prisolrör man drar??

Röret från tillkommande driksvatten till varmvatten beredaren, vilken grovlek bör det var??

Är det prisolrör som man drar där i mellan??

Många dumma enkla frågor kanske,-))

Men bättre att fråga nu än att få göra om allt sen:)
    !!

MVH Linus!!

2. S
    Medlem Nivå 6

Jag var tvungen att skriva minst 10 tecken här eftersom inlägget var för kort :)

3. S
    Medlem Nivå 5
    hahah ja det vart mycket frågor:))

Tro det elle ej så ringde röris upp igår kväll:))

:)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: