Det lutar åt att vi ska limma vårt 20mm furugolv på betongplattan.
Jag hoppas att någon här på forumet har erfarenhet av det & kan dela med sig av lite tips & trix.
Baseco som är golvtillverkaren avråder limning om man inte har gjort det tidigare. Säljaren säger att man behöver lägga tyngder för att hålla ner golvet medans limmet torkar, & golvläggningsspännband.

När jag var golvläggare brukade jag limma spånskivor 20x10 cm först. Vid golvvärme ek mosaik. De slipade jag och sedan limma och spika golvet. Aldrig skulle jag limma furugolv. Om du limmar furugolv då är det bäst att se till att ha väldigt flexibel lim. Kanske Limmet blir dyrare än plankorna?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag ska inte säga att det inte går. Men jag har lagt ganska många massiva trägolv. Likt alla plankor och brädor så är aldrig golvbrädor perfekt raka. Några är lite skruvade några är böjda på plansidan, andra på längs noten/sponten. Detta går som regel att bända rätt, tills man fått i en skruv. Men hur man ska lyckas med detta i väntan på att limmet ska torka? Du måste nog sortera bort minst 60% av all brädorna, om de ska vara tillräckligt raka för att limma på ett betonggolv.
Som nämndes ovan tycket jag att du ska överväga att limma golvspån först. Tror även att det kommer att bli billigast.

Håller med de övriga här, att limma furugolv mot betong kommer inte att gå så bra...

Jag ville hålla nere höjden i ett tidigare hus vi hade och jag fäste 12mm hyvlad furu som "läkt" i betongen med spikplugg och skruvade golvplankorna i läkten med 28 mm golvskruv.

Hade 300 mm mellan varje läkt och det blev stadigt och fint...

Anledningen till att vi valde bort att lägga 15mm plywood som tillverkaren rekommenderar att ha under, är att totalt 35mm trä skulle isolera bort för mycket värme från golvvärmeslingorna.
Men vi har tänkt om helt & ska lägga klinkers istället.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
människa människa skrev:
Anledningen till att vi valde bort att lägga 15mm plywood som tillverkaren rekommenderar att ha under, är att totalt 35mm trä skulle isolera bort för mycket värme från golvvärmeslingorna.
Men vi har tänkt om helt & ska lägga klinkers istället.
Klokt val!

Jag gjorde samma sak när vi totalrenoverade för flera år sedan. Övre våningen blev det 15 mm skiva och stavparkett på men det släpper genom begränsat med värme.
Nedre vågningen blev det travertine klinker och det är ju betydligt bättre för värmen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.