Byggahus.se

Hjälp med lampa - en lite dum fråga

1. E
    Medlem Nivå 1
  2. F
    Medlem Nivå 10
    Det ska vara en halogenlampa av typ G9 i den. Det finns sådana ledljuskällor men tyvärr har de ganska låg effekt. Det är inte säkert att du kommer bli nöjd med ljuset. Problemet är att G9 är en väldigt liten ljuskälla och det är svårt att göra sådana för LED med tillräckligt bra kylning. Jag skulle avråda från att köpa den om du inte har möjlighet att testa den med LED först.

• Laddar…
  3. E
    Medlem Nivå 1
  4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det var visserligen en starkare G9 lampa (LED) än jag sett tidigare. Men den motsvarar nog ungefär en 25 - 30 W halogen. Kanske faktiskt räcker, iom att armaturen har två lampor, Ljuset håller ju 2700K så det kommer inte att kännas kallt.

• Laddar…
  5. E
    Medlem Nivå 1
    då finns det kanske hopp :) bör jag tänka på själva storleken på lampan, kan de skilja mycket i storlek så led-lampan inte får plats?

6. J
    Medlem · Nivå 12
    Tillräckligt starkt ljus borde den ljuskällan ge men den kanske inte passar storleksmässigt i armaturen. Blir en chansning att köpa utan att testa innan.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tycker att lampan ser ut att möjligen vara något längre än en halogenlampa, men tittar man på armaturen så ser det ut som lampan sitter i ett glasrör. Diametern på LED lampan ser ut att vara något lite mer än avståndet mellan stiften. Men även en halogenlampa är något bredare än stiften.

Jag tror att den fungerar.

Med den ljusstyrkan fungerar den säkert som spegelbelysning, men du bör nog ha någon mer lampa för allmänbelysning i rummet.

• Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 1
    Det kommer att finnas allmänbelysning i badrummet också. Då får det bli att köpa denna med returrätt samt en LED och prova hemma. Tack alla ni snälla och kloka för era åsikter och råd!