Vår tvättmaskin är kopplad till en egen 10amp säkring via en dosa som på bilden (bild 1) och det har varit så sedan vi köpte huset. Jag var nyligen tvungen att koppla ur maskinen ur dosan och tänkte att jag utan problem skulle kunna koppla tillbaka det på samma sätt som det var tidigare (tog bild för referens).
Efter inkoppling så får tvättmaskinen inte ström och jag kan inte förstå varför. Kopplingen i dosan är identisk mot tidigare.
Tvättmaskinen fungerar när jag kopplar om den till ett vanligt uttag.
Bildförklaring:
Bild 1: Så det såg ut innan jag kopplat bort maskinen
Bild 2-5: Så det såg ut efter jag kopplat in maskinen igen

• Elkopplingsdosa med flera anslutna kablar i olika färger som används för att koppla tvättmaskinen till en 10amp säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabeldosan för tvättmaskinen före urkoppling. Flera färgade kablar är inmatade i säkringsdosan.
    Skapa konto
  • Testinstrument mäter spänning i en elanslutningsdosa för tvättmaskin, med två lysande indikatorer som visar 220/300V.
    Skapa konto
  • Hand håller spänningsprovare mot kopplingsdosa, synliga färgade kablar; röd lampa visar 220-300 volt på testaren.
    Skapa konto
  • En person testar elektrisk kontakt i en kopplingsdosa med en spänningstestare. Olika färgade kablar är anslutna i dosan.
    Skapa konto
Vilka säkringar har du till tvättmaskinen i centralen?

Är säkringen på första fasen hel?

E EyEr0n skrev:
Vilka säkringar har du till tvättmaskinen i centralen?

• Hand som håller en vit keramisk säkring med märkning "10/500 gL" och "CEE16" mot en träpanelbakgrund.
    Skapa konto
Säkringen ser fin ut, men är den hel?
Sitter den röda pluppen kvar?

enligt bild 5 har du ingen spänning när du mäter mot nollan. Det lär vara felet…

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Och bild tre och fyra indikerar fel spänning. Sannolikt flyter den vänstra fasen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A A bygg skrev:
enligt bild 5 har du ingen spänning när du mäter mot nollan. Det lär vara felet…
Detta stämde bra, bytte säkringen som verkade helt intakt och nu fungerar det bra.
Tack för allas hjälp!

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.