Byggahus.se

Hjälp med kopplingar nytt vattensystem

1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej

Ska byta ut vatten systemet från källaren och upp till ett nytt fördelarskåp typ detta då det är komlett med vattenfördelare och avstängningskranar ( andra tips mottages gärna )...https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-prefabskap-uni-5-3/ vad behöver jag i kopplingsväg för att ansluta till inkommande och utgående anslutningar på KV VV ?? tänkte använda LK PAL RIR https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pal-universalror-rir-a16x2-0-25mm-50-m/

Sitter idag gamla 22mm koppar rör från källaren med koppling enligt bild
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Koppling VV (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Koppling KV (Small).jpg

Vad behöver jag för koppling här för att övergå till LK PAL slangen ?? och helst skulle jag vilja ha ett T stycke på varje rör så jag kan koppla på nya ledningar ner till kranen som finns i källaren (Är löd idag på röret(se bild) som jag ska ersätta)

Under diskbänken kommer 16 mm kopparrör upp och till en början så måste dessa pluggas ( vad går åt till detta ?) sen ska dessa två 16 mm rör kopplas in i fördelarskåpet men måste då kapas och vinklas 90 grader och sen övergå i LK PAL ? som sen dockar i fördelarskåpet ? Vad för 90 graders koppling behöver jag då ?

Många frågor men hoppas nån kunnig forum medlem orkar hjälpa mig i denna "djungel" av kopplingar :worried:
    Mvh Robban

2. T
    Medlem Nivå 4
    Gör ett nytt försök och hoppas nån orkar och kan ge lite tips på kopplingar och lägger till frågan om 16 mm pex räcker som matning till vattenfördelare? (sitter 22 koppar idag),mvh Robban

3. S
    Medlem · Nivå 13
    Mät röret och köp nya kopplingar efter det. Att hitta nåt som går att skruva på gamla bef kopplingar kan vara lönlöst. Det på bilden ser ju nästan ut som riktigt gamla kopplingar där man konade röret i sig.

4. T
    Medlem Nivå 4
    Misstänkte att det var enklast att göra så vid övergången i källaren mot pex,tack...kan nån förklara om jag tänker rätt att en t koppling 22x15x15 ihop med nån halvkoppling för 16 pex skulle fungera..?