7 690 läst · 5 svar
8k läst
5 svar
Hjälp med konstruktion och dimensioner för vanlig trappa med vilplan inomhus
Medlem
· Västra Götaland
· 1 648 inlägg
Jag ska konstruera och bygga trappa enligt ritning nedan, men är osäker på bl.a. dimensioner .
Trapphålet är alltså totalt ca 2 x 3 m.
Detaljerna kommer jag räkna på sen, men golv till golv är ca 3 meter, alltså 1,5 meters stigning på 2 meters vågrätt trappa. Med 17 cm steghöjd och 8 eller 9 steg, så blir djupet på varje steg ca 25 cm. Den biten känns rätt bra.
Tanken är att bygga ett viloplan med 45 x XXX mm reglar. Vangstycken för nedre trappan fästes i regeln till viloplanet. Vangstyckena till övre trappan på samma sätt, den övre änden fästes i mellanbjälklagets reglar.
Trappsteg i 30 mm massiv ek? Den nedre trappans vänsterkant, där skall trappstegen synas från utsidan, under dem sätter vi alltså en gipsskiva som får gå upp mot trappstegen. För att detta skall bli snyggt så blir det trappräcka i glas med överliggare.
Det jag är osäker på är:
1. Dimension på vangstycken? Hellre överdimensionerat än tvärtom tänker jag? Limträ 70 x 225 ? Kommer såga ur jack på egen hand med sänksåg och skena tror jag.
2. Dimension på trappstegen?
3. Dimension på sättstegen (det skall vara en stängd trappa)
Absolut fokus är stabilitet och INGET knarr.
Vad har ni för tips och idéer? Något jag missat?
Trapphålet är alltså totalt ca 2 x 3 m.
Detaljerna kommer jag räkna på sen, men golv till golv är ca 3 meter, alltså 1,5 meters stigning på 2 meters vågrätt trappa. Med 17 cm steghöjd och 8 eller 9 steg, så blir djupet på varje steg ca 25 cm. Den biten känns rätt bra.
Tanken är att bygga ett viloplan med 45 x XXX mm reglar. Vangstycken för nedre trappan fästes i regeln till viloplanet. Vangstyckena till övre trappan på samma sätt, den övre änden fästes i mellanbjälklagets reglar.
Trappsteg i 30 mm massiv ek? Den nedre trappans vänsterkant, där skall trappstegen synas från utsidan, under dem sätter vi alltså en gipsskiva som får gå upp mot trappstegen. För att detta skall bli snyggt så blir det trappräcka i glas med överliggare.
Det jag är osäker på är:
1. Dimension på vangstycken? Hellre överdimensionerat än tvärtom tänker jag? Limträ 70 x 225 ? Kommer såga ur jack på egen hand med sänksåg och skena tror jag.
2. Dimension på trappstegen?
3. Dimension på sättstegen (det skall vara en stängd trappa)
Absolut fokus är stabilitet och INGET knarr.
Vad har ni för tips och idéer? Något jag missat?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 648 inlägg
Är det ngt fel på forumet? Jag har fått mail om att minst en person (Hempularen) har svarat på detta redan, men i tråden ser jag bara mitt ursprungliga inlägg. Konstigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 648 inlägg
Jag kan tipsa om ett bra dokument i frågan: http://www.nilenfors.se/Document.aspx?strFileName=handledningtrappor_2011.pdf&ID=2047
Där anges bland annat att vanlig bredd på vangstycken är ca 40 mm.
Där anges bland annat att vanlig bredd på vangstycken är ca 40 mm.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 648 inlägg
Tja, inte så gammal ändå. Jag valde att bygga färdigt huset då utan att göra trappan till övervåningen som ändå inte var klar.M mrmosse skrev:
Men nu, år 2020, blev jag sugen att göra färdigt och tog tag i trappan igen.
Byggde vilplan m.m. av vanliga reglar och golvspån, valde sen mellan att såga ut egna vangstycken och köpa laserskurna från snickeri, och landade i det sista. Tidsåtgången och svårigheten att få till vinklarna riktigt bra avgjorde. Bifogar bild på det jag beställde.
Nu sitter vangstyckena på plats och jag håller på att klä in dem med gips och osb (underifrån och upp till trappan). Sen blir det plan- och sättsteg i 40 mm ek, men det får vänta. Under byggtiden av övervåningen kommer jag bara lägga på ett gäng 45 x 220 reglar som plansteg så slipper jag att vara rädd.
Lycka till!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp med konstruktionsplywood badrum
Badrum -
Hjälpt med dimensionering av HEA balk vid tillbyggnad
Byggmaterial & Byggteknik -