Byggahus.se

Hjälp med köp av jordfelsbrytare

597 läst  15 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Håller på med ett garage och det börjar bli dags för elen. Till helgen kommer en elektriker och hjälper mig installera alla uttag och koppla in centralen. Centralen jag har är en Gelia https://www.gelia.se/10_gel/gelia-el-1/centraler-och-sakringar/normprodukter/4019160021/ . Måste få tag på en jordfelsbrytare och efter att ha kollat runt lite så märker jag att det inte är så enkelt...
    Skulle till exempel den här fungera? https://www.bauhaus.se/jordfelsbrytare-2pol-40a-30ma-1
    Eller den här? https://www.bauhaus.se/personskyddsbrytare-for-normcentral-2-pol-ci0a

Fördelar/nackdelar?

Tack!

2. U
    Medlem · Nivå 9
    Ska du skydda hela installationen om det är trefas ska du ha en fyrpolig JFB
    Har du inte tagit upp det innan med elektrikern?

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack!

Trefas kommer finnas i garaget. I övrigt så handlar det om vanliga uttag, ledlysrör, portmotor och lite utebelysning.

Jag skall alltså leta efter en fyrpolig rackare.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ja.

Jag skulle rekommendera att du försöker lämna tillbaka den där centralen och köper t.ex. en Hager GD313SF istället. Den motsvarar ungefär den du har i storlek när man räknar in att JFB tar fyra platser och kommer med en färdig JFB samt Hagers quick connectsystem som är mycket trevligt att jobba med.

Gelia är inte en egen tillverkare. De paketerar andras prylar och säljer i konsumentförpackning. De flesta elektriker ogillar de grejerna. Alla elektriker jag har haft kontakt med har föredragit Hager eller Garo. ABB är helt ok också och finns numera på hyllan på alla Bauhaus. Hager säljs på Hornbach. På nätet får du tag på allt.

Jag frågar som Uffe, har du inte tagit upp detta med elektrikern som ska installera? Har du förresten koll på hur det fungerar med auktorisation? Den personen som kommer måste vara auktoriserad själv, inte bara jobba som elektriker på en elfirma, om du vill göra detta lagligt.

Välkommen till forumet!

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset om Hager. Kan dock inte lämna tillbaks den eftersom den sitter på väggen redan. Matningen från huset ut till garaget är redan gjord av elfirma med behörighet.
    Elektrikern som kommer över är en bekant och vi har koll på vad som får och inte får göras så det kan ni vara lugna med. Jag måste dock få tag på en jfb och tänker att jag borde kunna fixa det själv. Jag frågar honom om så mkt annat så det här borde jag greja.

Funkar vilken 4polig som helst?

6. S
    Medlem · Nivå 10
    Tror vi kan släppa ”elektrikerbiten” va? :) inte så sannolikt att en elektriker låter dig helt okunnigt köpa in materialet utan att ni ens pratat om det.

Hur som helst, du ska ha en 30mA jordfelsbrytare, normalt är att installera typ A, men på senaste tiden har frågor dykt upp huruvida jordfelsbrytare av typ A blir värdelösa om några år när folk har elbilar och solpaneler i större utsträckning ( det kan räcka med att grannen 4 gator bort på samma trafostation har en om man har otur ).

Så, typ B för att vara helt säker men den är dyr

Typ A är brukligt att installera idag fortfarande, såvida du inte har solpaneler, elbil eller annan likströmsanläggning.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Tack!

Vet inte vad du menar med att släppa elektrikerbiten? Jag skulle inte få för mig att leka med elen själv. Bygga garaget själv klarar jag men elbiten har jag ingen koll på, därav frågan.
    Har ingen elbil i nuläget men byter snart bil så en typ B kanske är aktuellt ändå...funkar en sån här då?

https://www.energibutiken.se/sv/jor...7z0tHbE_6WCusPJDVXdNSDOrDn1acltBoChaMQAvD_BwE

Är det en standard när det gäller jfb på så sätt att de passar i samtliga normcentraler?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Men har alltså en elfirma satt upp den centralen, utan jordfelsbrytare, och kopplat in matning till den? Då borde du reklammera det jobbet.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Japp, de har satt upp centralen, utan jfb, och kopplat matning till den. Får de inte göra så?

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja, och nja.
    Om fasskenor ska användas direkt från JFB så måste den ha nollan till vänster.
    (I teorin kan man iofs bygga raden med JFB och säkringar åt andra hållet också, men det är vi inte vana vid i Sverige så det kommer se knäppt ut).
    Och om fasskenor ska användas så passar inte riktigt alla fabrikat med varandra.

Men JFB går ju att ansluta med lite RK6 också, och då ska typ alla fabrikat fungera. Glöm inte att den ska ha en märkström på 30mA (står 0,03 A ibland också).

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Så länge de inte anslutit några vägguttag så är det väl helt OK ...?

• Laddar…
  12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jaha, Så snabbt gick det att Fredrik Sjödin med installationsföretagen i ryggen skulle lyckas med sin FUD.

Mannen har ju inte ens själv en aning om varför det skulle kunna hända, utan det hela är bara ett löjligt sätt att ordna mer jobb och inkomster i branschen.

13. S
    Medlem · Nivå 10
    Har jag fel så backar jag, problemet togs upp på senaste ESAkursen och jag ska väl inte påstå annat än att jag tog till mig infon och förutsatte att den är korrekt.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Redigerat 13 maj 08:57
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Formellt fel blir det iofs inte förrän man också kopplar in något uttag till centralen. men en central, inkopplad utan jordfelsbrytare är ju i princip helt oanvändbar, jag tror att de flesta seriösa elektriker skulle vägra koppla in den.