Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp med köksväggar

1. I
    Medlem · 63 inlägg

Intershade

Medlem
    Jag ska till våren bygga ett hus som jag har ritat själv. Håller nu på att planera köket. Har fått till en layout på köket som fungerar för oss.

Det jag nu funderar över är hur jag bör anpassa väggmåtten för att få ett bra montage av köket. Alltså hur mycket längre bör man göra väggarna? Se bilden nedan där har jag gjort samtliga väggar 50 mm längre än vad själv köksmodulerna blir. Är det tillräckligt? Hur brukar man göra?

Det är främst väggen mot yttervägg som jag är fundersam på. Där tänker jag att man får sätta en passbit till höger om diskmaskin som blir ca 50 mm. De övriga två väggarna spelar inte så stor roll. Frysskåpet kommer att stå en bit ut från väggen så att dörren går att öppna och skafferiet kommer vara ett högskåp som man drar rakt ut. Alltså behövs inga marginaler för att kunna öppna några dörrar.

Hur hade ni gjort?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-2-3_10-23-50.png

2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 27 902 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Man brukar inte ha några passbitar på sidorna av diskmaskinen. Vissa hörnskåp är inte precis 90x90 cm utan lite mer på något håll.

Jag har för mig att Ikeas köksplaneringsverktyg brukar klaga om det blir för trångt så pröva med att rita upp köket i det.

Jag tycker att 100 cm mellan diskhon och hällen är ett minimimått även om kravet bara är 80 cm. Det bör vara nära från diskmaskinen till förvaringen av tallrikar och glas så att den som plockar ur diskmaskinen inte behöver springa omkring med sånt en massa och inte heller störa en annan person som har börjat med matlagningen.

3. I
    Medlem · 63 inlägg

Intershade

Medlem
    Fick ett bra svar från en Elgiganten Epoq representant om att det räcker med 15 mm för att få bra marginaler. Så jag gör väggen 4315 mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.